ستاره های اوز

ساخت وبلاگ
پاسخ رئیس بیمارستان امیدواراوز به پرسش های مخاطبین اوز امروز/ رضایت مردم از ما، نشان می دهد در مسیر درست هستیم | ستاره های اوز

ARCHIVES

| اوز امروز

 

پاسخ رئیس بیمارستان امیدواراوز به پرسش های مخاطبین اوز امروز/ رضایت مردم از ما، نشان می دهد در مسیر درست هستیم

یکشنبه ۲۷ دی ماه ،بنابر وعده قبلی در بیمارستان امیدوار اوز حاضر شدیم و در نشستی با حضور دکتر حیدری رییس بیمارستان و آقای حلاجی به عنوان “مسئول بهبود کیفیت” بیمارستان و عضوی از تیم مدیریتی بیمارستان اوز سوالات مطرح شده از سوی شهروندان را انعکاس دادیم. امید است سوالات و جواب های مطرح شده بتواند بعضی شبهات پیرامون بیمارستان را از بین ببرد
اوز امروز:
در بین همشهریان عده ای می گویند که بیمارستان اوز بیماران زیادی را به گراش و لار میفرستد. آیا با آمدن ۶ متخصص جدید قول کاهش این روند به مردم اوز داده خواهد شد؟
دکتر حیدری:
بر اساس آمار جمع آوری شده، تعداد بیمارانی که به هر دلیلی اعم از سی تی اسکن، آزمایش یا عدم حضور متخصص به خارج از اوز ارجاع داده می شوند در بازه زمانی اخیر کاهش  چشمگیری داشته و شاید چندان غلو نباشد که بگوییم هفته ای ۱ بیمار را به بیمارستان دیگر ارجاع داده ایم که آن هم به خاطر دلایلی همچون نیاز به MRI بوده است که پس از آن ادامه درمان در خود بیمارستان اوز دنبال شده است. از نظر نیاز به متخصص بنده قول می دهم که هیچ بیماری به جای دیگری ارجاع داده نشود اما متاسفانه به دلایلی همچون نبود امکانات سی تی اسکن و MRI نمی توانیم پاسخگوی برخی مراجعین باشیم و چاره ای جز فرستادنشان به لار یا گراش نداریم. البته امیدواریم با شروع به کار بیمارستان جدید از این نظر نیز خودکفا باشیم.
اوز امروز:
بیمارستان اوز با ۶۴ تخت از قدیمی ترین بیمارستان های جنوب فارس است ولی در لار و خنج و گراش دستگاه سی تی اسکن دایر است اما خبری از آن در اوز نیست. آیا امکان پیگیری آن وجود دارد؟
دکتر حیدری:
البته باید تصحیح کنم که خنج هنوز دستگاه سی تی اسکن ندارد. اما در مورد بیمارستان اوز شکی در قدمت و گستردگی بیمارستان اوز نیست اما باید فاکتور های دیگری را نیز مد نظر قرار داد. امکان پیگیری دستگاه وجود دارد امام تمام ماجراه تنها یک دستگاه سی تی اسکن نیست. برای دستگاه سی تی اسکن باید ابتدا از سازمان انرژی هسته ای مجوز گرفته شود، تعدادی از کادر بیمارستان هم باید به آموزش کار با دستگاه اختصاص داده شوند و از این گذشته باید یک پزشک متخصص سی تی اسکن در بیمارستان حضور داشته باشد که خبر خوب این است دکتر متخصص در دسترس است اما نیروی مورد نیاز و عدم وجود فضای مناسب در محیط بیمارستان برای سی تی اسکن به ما اجازه مانور نمی دهد. پس باید این را هم به برنامه های تعیین شده برای بیمارستان جدید اضافه کرد و امیدواری زیادی داریم که با شروع بیمارستان جدید این مشکل نیز رفع شود.
اوز امروز:
بیمارستان اوز قبلا بخش مراقبت های ویژه یا همان ICU وجود داشته است اما در حال حاضر بیماران بد حال را سریعا به گراش و لار منتقل می کنند. با وجود تعداد زیادی متخصص در بیمارستان، آیا این بخش که بسیار ضروری هم می باشد را دایر می کنید؟
دکتر حیدری:
متاسفانه عدم وجود فضای مناسب در محیط بیمارستان و کمبود امکانات دست ما را بسته است. شخصا عقیده دارم که بیمارستان اوز باید به ICU مجهز می بود چرا که پیش از هر کسی خود ما هستیم که معذبیم. دکتر متخصص برای یک بیمار در بیمارستان حضور دارد اما عدم امکانات باعث می شود بیماران را جاهای دیگری ارجاع دهیم. در مورد ICU نیز پیچ و تاب های زیادی از گرفتن مجوز تا آمار بیماران یک بیمارستان وجود دارد. در حال حاضر به تجهیزات و امکانات فعلی بیمارستان متاسفانه امکانی برای دایر کردن ICU نیست.

اوز امروز:
بیمارستان اوز در خصوص جذب پزشکان متخصص همچون دکتر زمانی متخصص و جراح چشم چه حمایت، همکاری و اقداماتی انجام داده است؟
دکتر حیدری:
دکتر زمانی به عنوان یک متخصص چشم بومی، زمان زیادیست که در منطقه مشغول به فعالیت است و باید گفت که به خاطر کار بسیار خوبشان تقریبا در بین مردم جا افتاده است. در خصوص همکاری هم باید بگویم که بیمارستان اوز تا حد امکان با دکتر زمانی همکاری کرده است. اتاق عمل هفته ای ۲ روز در اختیار دکتر زمانی قرار گرفته است. اما جناب دکتر مجوز دایر کردن مطب در داخل شهر و نه بیمارستان را در اختیار دارد و طبیعتا ما نمی توانیم در این خصوص کاری انجام دهیم. ما همکاری لازم را تا حد امکان با دکتر زمانی داشته ایم، حتی محل مطب در داخل بیمارستان در نظر گرفته شده بود اما به خاطر برخی دلایل شخصی که ربطی به بیمارستان ندارد قادر به ادامه همکاری در محیط بیمارستان نشدیم. اما باز هم اتاق عمل هفته ای ۲ بار در اختیار دکتر زمانی است و برنامه ای برای اختصاص اتاق عمل در ۳ روز در هفته نیز چیده شده است.
در خصوص اتاق عمل های بیمارستان اوز نیز باید این نکته را حتما اشاره کنم که بیمارستان اوز در حال حاضر ۳ اتاق عمل دارد. یک اتاق عمل مربوط به بیماران اورژانسی است پس در عمل تنها ۲ اتاق برای بیمارستان باقی می ماند. حالا این را کنار حجم انبوه متخصصین در بیمارستان قرار دهید تا متوجه شوید دست ما تا چه حد بسته است. ما حتی حاضریم ۷ بار در هفته اتاق عمل را در اختیار یک دکتر قرار دهیم اما متاسفانه دستمان بسته است.
اوز امروز:
با توجه به اینکه تعداد پزشکان متخصص بیمارستان افزایش پیدا کرده است آیا وسایل و ابزار لازم برای تشخیص بیماری در بیمارستان هست که بیماران به شهر های دیگر ارجاع داده نشوند؟
دکتر حیدری:
در حال حاضر نه، اما برنامه ای برای حل مشکل و از بین بردن نقایص به مرور زمان وجود دارد. چه از طریق خیرین، چه از طریق پیگیری و ارتباط با وزارت خانه. اما بعضی موانع چون عدم وجود دستگاه و ابزار مورد نیاز در بازار وجود دارد که باید به هر صورت آن ها را از پیش رو برداشت. اما می توانم به همشهریان قول یک دستگاه سونوگرافی جدید با امکانات فراتر و بهتر را به زودی بدهم.
اوز امروز:
عده ای از پزشکان که در سطح شهر مطب دارند متاسفانه برخی نکات چون عدم رعایت نظم در مطب، یا ویزیت های چند گانه برای ۱ آزمایش در برخوردهایشان دیده می شود. آیا از سوی شما تذکری به ایشان داده شده است؟
دکتر حیدری:
مطب های سطح شهر ربطی به امور بیمارستان ندارد و در حیطه وظایف ما نیست. اما اگر شهروندان مایل به پیگیری هستند می توانند از طریق نظارت بر درمان دانشکده علوم  پزشکی لارستان  برای بهبود کیفیت و وضعیت اقدام کنند.
اوز امروز:
بعضی پزشکان در بیمارستان هستند که با خرج تراشی و مطالبات گزاف به نوعی عرصه را بر مراجعین تنگ می کنند. آیا بیمارستان برنامه ای برای مقابله با این وضعیت دارد؟
دکتر حیدری:
متاسفانه این مشکل بزرگ و ضربه سنگینی برای بیمارستان است که عده ای از بیماران اعتماد مورد نیاز را به بیمارستان ندارند و البته حق هم دارند. اما در این خصوص باید نکته ای را عرض کنم. بیمارستان تعدادی متخصص را به عنوان کارمند رسمی پوشش می دهد و در مقابل کوچترین درخواست و مطالبه بیشتر از حد معین از سوی این پزشکان واکنش و برخورد نشان می دهد. اما تعدادی متخصص هم هستند که کارمند بیمارستان نیستند و تنها قرارداد همکاری محدود و مشارکتی بین بیمارستان و پزشک بسته شده است. در این خصوص متاسفانه بیمارستان نمی تواند کار خاصی انجام دهد چون فعالیت پزشک منحصر به مطب و خارج از چارچوب بیمارستان است. راهکار ما باز هم مراجعه به نظارت بر درمان دانشکده  علوم پزشکی می باشد اما متاسفانه از سوی بیمارستان راه حل مشخصی برای کنترل وضعیت وجود ندارد. اما اگر ببینیم وضعیت برای مراجعین کماکان سخت تر می شود می توانیم در سال جدید درخواست متخصصان جدید بدهیم و همکاری با این گروه از متخصصین را ادامه ندهیم.
اوز امروز:
برنامه بیمارستان برای استقبال از نیروهای بومی تا چه حد گسترده است؟ به چه علت برخی نیروهای اوزی در بیمارستان مشغول کار نمی شوند و در بیمارستان گراش مشغول به فعالیت هستند؟
دکتر حیدری:
 
اولویت بیمارستان اوز همیشه با نیرو های بومی بوده است و حتی در عمل نیز این را نشان داده ایم. به جز متخصصین، اگر دقت
کنید در ساختار بیمارستان قریب به اتفاق نیرو های بومی مشغول فعالیت هستند. در خصوص متخصصین هم باید بگوییم که این تمام خواسته و دلخواه ما است که نیرو های بومی را به خدمت بگیریم چون ساختار بیمارستان با حضور نیروی بومی تقویت می شود و حتی سیاست فعلی دولت نیز بر این امر قرار دارد و ما هم برنامه های خاصی در مورد جذب نیرو های بومی در پیش رو داریم. اما در خصوص برخی متخصصین باید به چارچوب های استخدامی اشاره کنم که حتی رییس بیمارستان نیز نمی تواند در این خصوص کار خاصی انجام دهد. زمانی که یک متخصص استخدام یک بیمارستان می باشد هیچ راهی برای جایگزینی با نیروی بومی وجود ندارد. تلاش ما برای پر کردن جای های خالی با نیروی بومی است نه پست هایی که متخصصان خود ما در آن فعالیت دارند. اما برنامه فعلی ما تماما بر به کار گیری نیروی بومی اشاره دارد و حتی در آزمون های استخدامی پیش شرط اول خود را بومی بودن متقاضیان عنوان کرده ایم. اما کاملا بدیهی است که در چارچوب های استخدام دولتی دست بیمارستان برای مانور باز نیست. در خصوص استخدام دولتی هم باید به آزمون ها اشاره کرد که متاسفانه تعدادی از شهروندان آگاهی مورد نیاز در این خصوص را ندارند.
اوز امروز:
در بین عده ای از مردم شایعه شده است که بیمارستان عملا از سوی مدیر دیگری اداره می شود! این امر تا چه اندازه و درصدی برخواسته از واقعیت است؟
دکتر حیدری:
در این خصوص قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره کرد که مدیریت فعلی بیمارستان با مدیریت های گذشته تفاوت دارد. در گذشته مدیریت متمرکز و بر دوش تنها ۱ نفر بود اما در حال حاضر شخصا تشخیص دادم که تیم مدیریتی راهکار بهتری است و در حال حاضر تیم مدیریتی است که بیمارستان را اداره می کند. طبیعتا مدیری که به عنوان مثال در پست مدیر اجرایی فعالیت دارد فعالیت هایشان بیشتر از اعضای دیگر کادر مدیریتی به چشم می آید. اما مطمئنا به این معنی نیست که خودسرانه فعالیتی را انجام می دهند یا دیگر اعضای کادر مدیریت کار چندانی ندارند. در این خصوص می توان مستندات و آمار های فعالیت کادر مدیریتی را برای متقاضیان طرح و عنوان کرد.
اوز امروز:
در بخش های زرقان و آباده و نیریز شبکه بهداشت درمان دایر شده است که دارای بودجه و امکانات مستقل هستند. آیا بیمارستان پیگیر این درخواست شبکه بهداشت است؟
دکتر حیدری:
صد درصد. درست است که از نظر قانونی بخش مجاز به داشتن شبکه بهداشت نیست اما یک سری تبصره در این خصوص وجود دارد که بعضی بخش ها را مجاز به فعالیت در این زمینه می کند. فاکتور های چون جمعیت، دوری از مرکز و تعداد خانه های بهداشت در این خصوص موثر است. بیمارستان نیز با اینکه وظیفه چندانی در این خصوص ندارد اما در حد توان پیگیری شده است. در مورد نیاز شهر به شبکه بهداشت نیز نیازی به اشاره خاصی نیست تا اهمیت آن درک شود خصوصا تاثیر گسترده بر روستاهای اطراف و در اختیار قرار دادن امکانات به مردم روستاها.
اوز امروز:
در دیدار بین هیات امنای بیمارستان با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی لار موضوع شبکه بهداشت مطرح شد که متاسفانه جواب قانع کننده ای از سوی معاون بهداشتی دانشکده داده نشد در حالی که وزیر بهداشت قول بررسی آن را در سفر خود به اوز دادند. می توانید توضیحاتی در این زمینه را در اختیارمان قرار دهید؟
دکتر حیدری:
اخیرا یک سری مشکلات داخلی در خود دانشکده بهداشت وجود داشته است که باعث شد موضوعاتی همانند شبکه بهداشت دچار وقفه شود. اما پس از شروع به کار خانم دکتر رئوفی و علاقه اش به پیگیری این موضوع برای بخش های مرتبط، امیدواری زیادی به سرانجام رسیدن این برنامه ها وجود دارد.
اوز امروز:
برای همشهریان از اینکه ریاست بیمارستان یک دکتر بومی زادگاه خودمان است قوت قلب است. آیا می شود که مسئولین بخش های مختلف بیمارستان را هم از نیرو های دلسوز بومی قرار داد؟
دکتر حیدری:
این موردی است که تا حد توان انجام شده است. اما همیشه باید یک نکته ای را مد نظر قرار داد و آن هم توان پذیرش مسئولیت است. طبیعتا نمی توان به کسی بیشتر از توان و تخصصش مسولیتی را سپرد. انتخاب مسئولین مختلف هم خودسرانه نیست بلکه بر اساس فعالیت، سابقه کار و پتانسیل امتیاز بندی می شوند و بر اساس هر امتیاز مسئولیتی واگذار می شود. در حال حاضر اکثر مسئولین ما بومی لارستان هستند اما بومی شهری متاسفانه چندان نیروی کار اوزی برای واگذاری مسئولیت وجود ندارد هرچند تلاش برای بها دادن حداکثری به همشهریان انجام می شود. البته اصل شایسته سالاری هم نباید فراموش شود. فرآیندی برای انتخاب مسئولین وجود دارد تا شایسته ترین فرد انتخاب شود.
اوز امروز:
چرا عده ای از پزشکان سطح شهر  بیماران را به دکتر حیدری ارجاع نمی دهند؟
دکتر حیدری:
درست است و حتی در این خصوص با معاونت درمان هم صحبت هایی شده است. متاسفانه عده ای از پزشکان بدون دلیل بیمار را از بیمارستان اوز دور می کنند و آن ها را به شهر های مجاور می فرستند. اما برخی دلایل دیگر هم وجود دارد. در بیمارستان کمیته ای وجود دارد به نام کمیته ایمنی بیمار. در این کمیته وضعیت بیمار و دارو هایی که از سوی پزشک برای درمان بیمار پیچیده می شود مورد بررسی قرار می گیرد. متاسفانه چندین نسخه مورد بررسی قرار گرفته است که دارو هایی تجویز شده بود که حتی پرستار هم حاضر به تزریق نشد. پس از بررسی های فراوان کمیته امنیت بیمار به این نتیجه رسید که نسخه های تعدادی از پزشکان سطح شهر در داخل بیمارستان پیچیده نشود تا در مورد سلامت بیمار در داخل بیمارستان ریسکی صورت نگیرد. البته باید این نکته ذکر شود که هر دکتری در سطح شهر با پسوند دکتر خانواده باید مجهز به یک کادر کامل باشد که شامل تزریقات هم میشود و هر دکتری که چنین داروهایی تجویز می کند خودش هم وظیفه تزریقات را به عهده بگیرد. این موضوع نیز باید از طریق نظارت بر درمان پیگیری شود.
نکته بعدی اینکه در هیچ کجای دنیا تزریقات به عهده بیمارستان و حیطه وظایفش نیست. ما حتی از نظر قانونی توان این را داریم که بیماران را برای تزریق به خارج از بیمارستان بفرستیم. اما چون سال ها این عمل در بیمارستان اوز انجام گرفته است تقریبا برای مردم جا افتاده است که به نوعی بین شرح وظایف بیمارستان اوز قرار دارد در حالی که بیمارستان اوز حتی می تواند بخش تزریقات را تعطیل کند یا حتی آن را به بخش خصوصی بسپارد. در حال حاضر حتی اگر متقاضی برای این موضوع باشد بیمارستان استقبال هم می کند.
اوز امروز:
برای مشکلات عمده نوبت دهی از سوی بیمارستان چه اقداماتی انجام شده است؟
دکتر حیدری
این موضوع درست است و البته باید گفته شود که تنها مختص بیمارستان اوز هم نیست. مشکلات نوبت دهی حتی برای خود کادر بیمارستان نیز به عینه قابل مشاهده است و طبیعتا به خاطر این مشکل معذب هستیم. اما برنامه ریزی های خاصی نیز برای حل این مشکل صورت گرفته است که به امید خدا مراجعین به زودی خبر های خوبی خواهند شنید. با شرکتی در این خصوص نیز صحبت هایی شده است تا سیستم جامعی برقرار شود تا دردسر های برنامه ریزی کمتر و کمتر شود و مراجعین برای نوبت گرفتن نیاز به حضور چند روز یا چند ساعت قبل در بیمارستان نداشته باشند.
البته در حال حاضر نیز سیستم نوبت دهی تلفنی در بیمارستان پیاده شده است که جواب مثبتی در این خصوص گرفته ایم.
اوز امروز:
برای حرف آخر چه صحبتی با خوانندگان اوز امروز دارید؟
دکتر حیدری:
نکته ای که باید خاطرنشان کرد و شدیدا باعث خوشحالی بنده بود رضایت نسبی و عدم مشکل شهروندان با ساختار کلی بیمارستان و کادر مسئولین بود که نشان داد در مسیر درست قرار داریم و اهدافی که در ابتدا برای خود ترسیم کرده بودیم قابل دستیابی بوده و بسیار نزدیک به آن هستیم. تلاش زیادی برای بهبود وضعیت و رفع نواقص بیمارستان انجام گرفته است که از دید مردم شهر دور نمانده است که باعث خوشحالی و قوت قلب است. امیدواریم در مسیر پیشرفت و رفع نواقص در کنار مردم هر روز تواناتر از دیروز باشیم.

 

 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 400 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 17:25

بازدید مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان فارس از کتابخانه های اوز | ستاره های اوز

ARCHIVES

| اوز امروز

 

بازدید مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان فارس از کتابخانه های اوز

محمد خواجوی : هیات کارشناسی سنجش و ارزیابی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به منظور بازدید از سازه و امکانات کتابخانه و تایید استاندارد مکانی و تجهیزاتی کتابخانه مشارکتی حاجیه صفیه خضری، یکشنبه ۲۷دیماه، در اوز حضور یافتند. کتابخانه حاجیه صفیه خضری در یک همکاری مشارکتی به سازمان کتابخانه های عمومی کشور واگذار گردیده که در مرحله ثبت و در شرف افتتاح است.
حضور این هیات، با حضور محمدامین جعفری حسینی، مدیر  کل سازمان کتابخانه های عمومی استان در معیت مهدی معتمد، ریاست اداره  کتابخانه های عمومی شهرستان لارستان، جهت بازدید از کتابخانه های منطقه لارستان مصادف شد.
جعفری در بازدید از کتابخانه خضری گفت: یکی از مهمترین ویژگی های کتابخانه خضری، درب ارتباطی بین این کتابخانه و مدرسه  ابتدایی پسرانه خضری است که باعث جذب اعضای بیشتری از نسل پایه، که همان کودکان و نوجوانان هستند، می شود.
در ادامه حضور مدیر  کل سازمان کتابخانه های عمومی استان در شهر اوز، از کتابخانه عمومی اندیشه اوز و سالن مطالعه عبدالعزیز هنری بازدید کرد و به این نکته  اشاره کرد که: هر دو کتابخانه دارای کتابهای نفیس و ارزشمندی با تعداد کتابهای چشمگیری در قسمت کودک و نوجوان هستند و این نشانگر توجه و تمرکز مسوولان کتابخانه بر روی رده سنی کودکان و نوجوانان است. و یادآور شدند که زیرساخت مطالعه در کشور، همین کودکان هستنند.

جعفری از خیرین این دو کتابخانه قدردانی و به نیکی یاد کرده و تاکید کرد که ارزش این همت و تهیه این کتابخانه و تجهیزاتش، فراتر از مقوله تشکر کردن در کلام است.

 

 

 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 199 تاريخ : سه شنبه 29 دی 1394 ساعت: 17:25

 

داده‌نما: تایید شده‌ها و تایید نشده‌های لارستان، خنج و گراش

هفت‌برکه: در این داده‌نما با یک نگاه می‌توانید سرنوشت بررسی صلاحیت نامزدهای حوزه انتخابیه ارستان، خنج و گراش را ببینید:

 

۱۵ نامزد تایید صلاحیت‌شده‌‌ی هیات اجرایی و نظارت

گراش: میرزاخلیل بهمنی، سید عباس جهانبانی، مرتضی فتحی، حسین‌علی فقیهی

لار: جمشید جعفرپور، علی علی‌زاده، ابراهیم فرج‌پور، یوسف محبی، منصور محتاجی، محمداسماعیل یگانه‌فرد

خنج: عبدالحسن حسنی‌پور، حشمت‌الله زارعی

توابع لار: هاشم قاسمی (ده‌فیش)، حسن هوشمند (دهکویه)

توابع گراش: داریوش سپاده (حسین‌آباد)

۲۰ نامزد رد صلاحیت‌ شده یا عدم احراز صلاحیت به ترتیب حروف الفبا:

سید محسن آیت‌اللهی – لار

رضا باقری – فداغ

هدایت‌الله بیگلری – کارگاه صحرای باغ

کرامت‌الله تقوی – جویم

علی‌اصغر حسنی – گراش

حسین حسین‌زاده – گراش

حسین حسین‌شیری – گراش

محمدسعید دانشور – عمادشهر

کاظم رحیمی‌نژاد – لار

اسعد زاهدی – لار

سید شکرالله زندوی – بیرم

اسماعیل صفرزاده – خنج

حسین غریبی – لار

فتحیه فتحی – اوز

حسین فراست – لار

ایوب مرادی – کاریان جویم

بهادر مقدس – خنج

موسی مقدس – علی‌آباد لارستان

فیض‌الله منصوری – ارد

علی نخبه‌الفقهایی – لار

 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 242 تاريخ : دوشنبه 28 دی 1394 ساعت: 12:17

 به گزارش سایت افتاب لارستا ن  
 همه نامزدهاي اصلاح طلبِ «لارستان، خنج و گراش» رد صلاحيت شدند
)

آفتاب لارستان: از مجموع ۳۵ نامزد اوليه انتخابات مجلس در حوزه انتخابيه لارستان، خنج و گراش صلاحيت ۲۰ نفر تاييد نشده است.

 

با پايان يافتن مهلت هيئت نظارت بر انتخابات استان فارس براي اعلام نتيجه تعيين صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس دهم، صبح امروز ۲۷ دي ماه اين نتايج به فرمانداري ويژه لارستان ارسال شده است. با بررسي آفتاب لارستان مشخص شد فرمانداري لارستان اعلام پاسخ به نامزدهاي انتخابات را به پس از برگزاري مراسم استقبال از شهداي گمنام يعني ظهر امروز موكول كرده است.

 

در همين حال احمد رنجبر رئيس هيئت نظارت بر انتخابات استان فارس در گفت و گو با تسنيم، ضمن اعلام اين موضوع كه فقط ۳۱ درصد داوطلبان استان فارس تاييد صلاحيت شده اند تعداد نامزدهاي رد صلاحيت شده در حوزه انتخابيه لارستان، خنج و گراش را ۱۲ نفر اعلام كرده است. با اين وصف يعني جمع كردن ۷ نامزد رد صلاحيت شده قبل توسط هيئت اجرايي و ۱۲ نامزد رد شده امروز توسط هيئت نظارت استان، وضعيت يك نفر از اين ۲۰ نامزد معلوم نيست كه مي توان حدس زد از ادامه كار انصراف داده يا صلاحيتش احراز نشده است!

طبق اعلام منابع غير رسمي و اخبار تاييد نشده در شبكه هاي اجتماعي، نامزدهاي اصلاح طلب و اعتدال گراي نزديك به دولت حسن روحاني در حوزه انتخابيه لارستان، خنج و گراش همگي رد صلاحيت شده اند. حسين غريبي، كاظم رحيمي نژاد و اسعد زاهدي از جمله شناخته شده ترين اين چهره ها هستند.

سيدشكرالله زندوي، علي اصغر حسني، بهادر مقدس، فيض الله منصوري، هدايت الله بيگلري، كرامت الله تقوي و فتحيه فتحي هفت نامزدي بودند كه صلاحيتشان پيش از اين در هيئت اجرايي انتخابات تاييد نشد و حالا هيئت نظارت بر انتخابات استان نيز همين راي را تاييد كرده است.

نتايج قطعي تعيين صلاحيت نامزدهاي دهمين مجلس شوراي اسلامي در حوزه انتخابيه لارستان، خنج و گراش توسط هيئت نظارت استان را طي دقايق يا ساعات بعد در همين سايت بخوانيد.

گفتني است داوطلبانی که به نتایج بررسی هیات های نظارت استاني اعتراض دارند، می توانند در مهلت قانونی تعیین شده به مدت سه روز شکایت خود را به هیات نظارت مركزي ارایه دهند.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان جمعه هفتم اسفند برگزار می شود.

 

بر اساس گزارش سایت صحبت لار /از شهر لار این افراد تائید صلاحیت شدند  1 -جمشید جعفر پور نماینده اصولگرای کنونی مجلس - 2- یوسف محبی نماینده اصولگرای سابق مجلس 3- منصور محتاجی 4- حسین فرج پور و5- محمد اسماعیل یگانه فرد 

 

وباز بر اساس خبر سایت گریشنای گراش از 7 کاندید این شهر این افراد تائید صلاحیت شدند 

خلیل بهمنی - سید عباس جهانبانی - مرتضی فتهی - حسینعلی فقیهی  و داریوش سپاده از حسین اباد گراش 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 240 تاريخ : يکشنبه 27 دی 1394 ساعت: 23:40

 

صلاحیت اصلاح‌طلبان تایید نشد؛

ردصلاحیت‌ شده‌ها از سوی هیات‌های نظارت چه کسانی هستند؟

برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب‌ در گفت‌وگوهایی جداگانه با ایلنا از وضعیت تائید یا رد صلاحیت خود از سوی هیات‌های نظارت شورای نگهبان خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تا روز گذشته اخباری از استان‌های مختلف همچون استان آذربایجان شرقی یا استان فارس رسید که این اخبار تایید نشده بودند، اما با پایان مهلت بررسی‌ها، این اخبار به صورت تایید شده در اختیار ایلنا قرار گرفت که اسامی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرایی که در گفت‌وگو با ایلنا از تایید یا عدم تایید خود در هیات‌های اجرایی خبر دار شده بودند٬ به شرح ذیل است:

ایلام
داریوش قنبری از استان ایلام، خبر رد صلاحیت خود توسط هیات نظارت را به ایلنا داد و گفت: اصلاح‌طلبان ایلام اکثرا رد صلاحیت شده‌اند و بنا بر این است که اعتراض خود را تحویل دهیم.

از سویی دیگر احمد شوهانی نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی نیز رد صلاحیت شده است.

کرمان
ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری که از حوزه انتخابیه استان کرمان ثبت‌نام کرده بود، نیز از جمله چهره‌هایی است که رد صلاحیت شده است.

طبق خبرهای دریافتی محمدعلی کریمی از مدیران دولت اصلاحات، محمد فرشاد، مهدی سیاوشی و علی کمساری، جز کسانی هستند که یا صلاحیت آنها احراز نشده یا رد صلاحیت شده‌اند.

تهران
همچنین از حوزه تهران محمدجواد حق‌شناس، محسن هاشمی، فاطمه هاشمی، محمود میرلوحی، محمد صوفی، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، حجت‌الاسلام محسن رهامی، فاطمه مقیمی، عباس علیخانی از ردصلاحیت‌‌شدگان انتخابات دهم مجلس هستند.

بر اساس گفته‌های اعضای حزب اعتماد ملی به ایلنا، همه نامزدهای این حزب در لیست ردصلاحیت شده‌ها از سوی هیات‌های نظارت هستند که بر این اساس ابوالفضل شکوری، سمیه طهماسبی، نصرت‌الله تاجیک نیز از رد صلاحیت شدگان هستند.

از سویی دیگر یک منبع آگاه به ایلنا خبر داد که صلاحیت آقایان محسن مهرعلیزاده، علی مطهری و الیاس حضرتی نیز در هیئت نظارت رد شده است.

همچنین محمدعلی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار، فاطمه راکعی دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش از کسانی هستند که صلاحیت آنها تایید نشده است.

نام مرتضی اشراقی نوه امام خمینی (ره) که از حوزه تهران ثبت‌نام کرده بود، در میان کسانی است که صلاحیت آنها احراز نشده است.

همچنین نام مجید فراهانی دبیر کل حزب ندای ایرانیان از دیگر رد صلاحیت شدگان انتخابات مجلس دهم است.

از دیگرسو، مرجان کاووسی، حسن رنجبر، مصطفی کرمی، جمشید گراوند، مریم پورآوا و محسن ابراهیمی نامزدهای حزب اراده ملت در تهران ردصلاحیت شدند.

خراسان رضوی
از حوزه انتخابیه خراسان رضوی و مشهد، همه چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله غلامرضا انصاری عضو فعلی شورای شهر تهران، ابراهیم اصغرزاده نماینده پیشین مجلس و سیدحسن رسولی استاندار پیشین خراسان تایید صلاحیت نشدند.

غلامرضا اسدالهی نماینده مردم تربت جام نیز تایید صلاحیت نشده است.

کرمانشاه
در حوزه انتخابیه کرمانشاه نیز سهراب دل‌انگیزان عضو شورای کرمانشاه کارگزاران، شهاب تجری از بنیاد باران کرمانشاه،جهانبخش امینی، موسوی اجاق، مصطفی محمدی، رئوف قادری از نمایندگان ادوار از دیگر نامزدهای رد صلاحیت شده هستند.

صید ستار عزیزی و صید احمد عزیزی، قدرت احمدیان، مرضیه نظری‌نیا و علی ططری از دیگر چهره‌های رد صلاحیت شده در کرمانشاه هستند.

حیدری‌طیب نماینده فعلی کرمانشاه، نعمت‌الله منوچهری نماینده اورامانات، فتح‌الله حسینی نماینده قصر شیرین و سرپل،حجت‌الله دمیاد استاندار احمدی‌نژاد و نادر نوروزی ریس ستاد قالیباف نیز از جمله چهره‌های اصولگرایی هستند که صلاحیتشان برای انتخابات مجلس رد شده است.

بوشهر
از حوزه انتخابیه بوشهر نیز صلاحیت محمد دادفر نماینده پیشین مجلس ششم برای ورود به مجلس دهم تایید نشد.

آنچنان که خبرنگار ایلنا در راهروهای مجلس شنیده، ظاهرا نام سید مهدی پورفاطمی و سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده فعلی دو  حوزه انتخابیه تنگستان و دشتستان نیز در میان تایید صلاحیت شده‌ها قرار ندارد.

خراسان جنوبی
در خراسان جنوبی نیز صلاحیت جواد هروی نماینده فعلی قائن احراز نشد. همچنین محمدرضا آقا ابراهیمی عضو ارشد حزب اتحاد ملت رد صلاحیت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی ‌آهنی از مدیران دولت خاتمی، عابدی نماینده مجلس ششم نهبندان و منصور تاجری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز رد صلاحیت شده‌اند.

به این ترتیب حمید آیتی همسر شهیندخت مولاوردی از چهره‌های اصلاح‌طلب منطقه تنها اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده است.

اردبیل
از حوزه انتخابیه اردبیل نیز علی محمد غریبانی نماینده پیشین اردبیل  و استاندار پیشین استان آذربایجان غربی و ولی آذروش، نماینده مجلس ششم رد صلاحیت شده‌اند.

ضمن اینکه کمال‌الدین پیرموذن نماینده فعلی اردبیل نیز تایید صلاحیت نشده است.

از سویی دیگر نام اکبر نیکزاد، از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نیز در میان رد صلاحیت‌شده‌ها دیده می‌شود.

ناصر نصیری فرماندار استعفا کرده پارس‌آباد مغان و نماینده سابق گرمی نیز برای انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا نام حبیب برومند بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان نیز در میان نمایندگان تایید صلاحیت نشده دیده می‌شود.

آذربایجان شرقی
شکور اکبر‌نژاد و اکبر اعلمی، نمایندگان سابق تبریز در مجلس شورای اسلامی و مصطفی مولوی رئیس ستاد میرحسین موسوی در انتخابات سال ۸۸ در تبریز مهم‌ترین چهره‌هایی هستند که صلاحیت آنان برای انتخابات مجلس آتی تایید نشده است.

بر اساس شنیده‌های راهروهای مجلس مهناز بهمنی، نماینده سراب و ارسلان فتحی پور و میرهادی قره‌سید نماینده تبریز نیز در این مرحله تایید صلاحیت نشده اند.

محمد پورحسن عضو ارشد حزب اتحاد ملت، سونیا اندیش، منیژه موسوی، نازیلا آصفی و زهرا ساعی از زنان اصلاح‌طلب استان و  بهرام سرمست و مصطفی تیزکار نیز رد صلاحیت شده‌اند.

مازندران
از حوزه انتخابیه ساری محمد دامادی نماینده فعلی ساری در مجلس، یوسف‌ نژاد معاون مستعفی وزیر اقتصاد و امور دارایی و از چهره‌های اصلاح‌طلب و همچنین سید رمضان شجاعی کیاسری دیگر نماینده ساری در مجلس رد صلاحیت شده‌اند.

همچنین عبدالله حسینی چهره شاخص انتخابات مجلس  و از چهره‌های محبوب و نزدیک به دولت در آمل رد صلاحیت شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا نام مقداد نجف‌نژاد نماینده فعلی بابلسر و عضو هیئت مدیره استقلال در میان تایید صلاحیت شده‌ها دیده نمی‌شود و صلاحیت سیدهادی حسینی نماینده قائم شهر نیز به دلیل عدم التزام به اسلام رد شده‌است.

گیلان
از حوزه انتخابیه رشت نیز غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و حسن تامینی لیچانی نمایندگان فعلی رشت ردصلاحیت شده‌اند. همچنین در راهروی مجلس شنیده می‌شود صفر نعیمی رز نماینده فعلی آستارا در مجلس نیز رد صلاحیت شده است.

همدان
از  استان همدان خبر می‌رسد بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت روحانی رد صلاحیت شده‌اند. اسامی آقایانعلی حسینی نماینده مجلس ششم نهاوند، محمد کاظمی نماینده مجلس ششم ملایر و داستان سابق تهران، فاضل شهبازی، استاندار کردستان در دولت احمدی‌نژاد و حیدریان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان. افخمی عضو ارشد حزب اتحاد ملت همدان در میان رد صلاحیت شده‌های استان همدان دیده می‌شود.

نام احمد رهبری نماینده سابق همدان و فردین روزبهانی عضو حزب اتحاد ملت از ملایر نیز در میان رد صلاحیت شده‌های انتخابات دیده می‌شود.

فارس
به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام سیدرضی حسینی المدنی نماینده اصلاح‌طلب دوره سوم مجلس شورای اسلامی در لامرد و مُهر و قاسم مقیمی پزشک و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم رد صلاحیت شدند و همچنین سیدمحسن علوی فرزند ارشد وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید و  محمد باقر عامری نیا و بهرام طاهری و نیز عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

همچنین علیرضا فیروزی، محمود رضایی، حجت‌الله شرفی، غلامحسین بردبار، محمود حسن‌پور، مجتبی روستا- بهاره مجیدی و رامین حسینی از چهره‌های اصلاح‌طلب در استان فارس هستند که رد صلاحیت شده‌اند.

اصفهان
به گزارش خبرنگار ایلنا در اصفهان نیز تا این لحظه هیچ خبر موثقی از تایید چهره‌های اصلاح‌طلب منتشر نشده است.

تمامی نامزدهای اصلاح‌طلب نجف آباد رد صلاحیت شدند.

فتح اله معین، استاندار سابق خوزستان و عضو فعلی شورای شهر اصفهان، حسن مختاری، مهدی حری، علی محمد ایزدی وفتح‌الله غیور گزینه‌های اولیه برای قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان نجف آباد بودند.

به این ترتیب از ۵۰ نفر کاندیدا‌ها. نجف آباد و تیران و کرون فقط ۸ نفر تایید شدند. همچنین کلیه اصلاح طلبان سمیرم هم رد صلاحیت شده‌اند

علی اکبرابرقویی نژاد، قدرت الله نوروزی فرماندار اسبق اصفهان، علی یارمحمدیان عضو حزب اتحاد ملت، مرتضی مبلغمعاون وزیر کشور دولت خاتمی، محمداقایی عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اصفهان، نسرین صحراییان همسر شهید و کمال جلال الدینی عضو ارشد اتحاد ملت نیز رد صلاحیت شده‌اند.

همچنین به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، خبر عدم احراز صلاحیت مجید منصوری بیدکانی نماینده فعلی لنجان در مجلس و محمد فیروزی نماینده مردم نطنز نیز در راهروهای پارلمان شنیده می‌شود.

محسن صرامی فروشانی نماینده فعلی خمینی‌شهر و احمد بخشایش اردستانی نماینده فعلی اردستان نیز رد صلاحیت شده‌اند.

کردستان

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در راهروهای مجلس شنیده می‌شود که حامد قادرمزی نماینده فعلی قروه و سالار مرادینماینده سنندج و امید کریمیان نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز در میان رد صلاحیت‌شده‌های انتخابات قرار دارند.

آذربایجان غربی
به گزارش ایلنا، ظاهرا نام محمدقسیم عثمانی نماینده فعلی بوکان در میان تایید صلاحیت شده‌ها قرار ندارد.

قم
به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، صلاحیت محمدرضا اسماعیلی مقدم و صحفی از چهره‌های اصلی اصلاح‌طبان قم نیز رد شده است.

خوزستان
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در راهروهای مجلس شنیده می‌شود جواد سعدون زاده نماینده فعلی آبادان  و محمدباقرشریعتی  نماینده فعلی بهبهان و حجت‌الله درویش‌پور نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی نیز در میان رد صلاحیت‌شده‌های انتخابات قرار دارند.

برخی منابع از رد صلاحیت ولی‌الله شجاع‌پوریان نماینده سابق بهبهان و عضو شورای شهر تهران در انتخابات اهواز خبر می‌دهند.

چهارمحال و بختیاری
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا صلاحیت جلیلی سرقلعه نماینده لردگان نیز رد صلاحیت شده است.

گلستان
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا محمد جواد نظری مهر  نماینده فعلی بندرگز و بندرترکمن و عبدالکریم رجبی نماینده مینودشت نیز رد صلاحیت شده اند.

 

این خبر تکمیل می‌شود ...

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 182 تاريخ : يکشنبه 27 دی 1394 ساعت: 23:40

 

برجام وانتظارات مردم

واقع بین باشیم همه چیز بلافاصله ارزان نخواهد شد

بسیاری با به فرجام رسیدن برجام وبرداشته شدن تحریم ها انتظار دارند یک شبه یا یک ماهه وحتی یکساله همه چیز تغییر کند دلار ارزان شود مایحتاج عمومی ارزان شود ودیگر خبری از گرانی نباشد .باید گفت این انتظار نه معقولانه است ونه با گذشته اقتصادی که ما داشتیم  شدنی  می باشد .

به اعتقاد من امکان دارد یک شوک ارزی کوتاه مدت داشته باشیم وطی یکی دو هفته نرخ ارز کم وزیاد شود اما دلار حدودا روی همین نرخ 3000 تا 3500 خواهد ماند  چرا که کم شدن نرخ دلار بصورت غیر مستقیم به تولید داخلی وصادرات ضرر خواهد زد دولت که قصد دارد تولیدات غیر نفتی را افزایش دهد و جان ورمقی به تولید داخلی بدهد تا اشتغال بیشتری ایجاد شود واز میزان بیکاری بکاهد نمی تواند طرفدار کم شدن نزخ دلار باشد وحداقل بصورت کوتاه مدت امکان پذیر نیست اما در دراز مدت وبصورت غیر مستقیم با تولید بیشتر وصادرات ان وبرگشت این پول های حاصل از فروش صادرات سبد ارزی خودرا بیش از گذشته کند ومتاعقب ان در یک عرصه رقابتی توان وقدرت خرید مردم را افزایش دهد 

دولت میتواند با بهره مندی از پول های بلوکه شده وجذب سرمایه های خارجی در قسمت صنعت وتجارت بصورت مشارکتی بنیان های اقتصادی کشور را تقویت نماید کارخانجات مدرن وبروز به کشور وارد کند صنایع پایه ایجاد نماید ودر بیسیاری از قسمت های تجارت وبازرگانی با کشورهای مختلف دنیا به داد وستد بپردازد واز این راه هم اشتغال ایجاد کند وهم در جهت توسعه وپیشرفت کشور حرکت مثمر ثمری داشته باشد

در قسمت گردشگری به شرطی که موانعی ایجاد نگردد وبا صنعت توریسم وگردشگری متناسب دنیا هم خوانی داشته باشد میتواند به رشد وگسترش ان کمک کند ایران چهار فصل با قدمت وتاریخ ان وجاذبه های طبیعی وتاریخی زمینه بسیار مساعدی برای رشد ورونق دارد که در این زمینه نیز اشتغال وبهره وری ایجاد میکند از رستوران ها وتاکسی ها گرفته تا صنایع خرد وکوچک دستی تا حمل ونقل همه از این توریسم فایده خواهند برد

در زمینه نفت وفراوره های نفتی بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا اماده هستند در ایران سرمایه گذاری کنند تمایل دولت به کارهای مشاراکتی وبرد برد در این زمینه است واین خود نشاندهنده دوراندیشی در این صنعت عظیم است  تا هم از تکنولوژی روز دنیا بهره مند شویم وهم در این زمینه اشتغال ایجاد شود وهم این صنعت که طی سالهای تحریم از رشد باز مانده بود توسعه یابد  

در زمینه حمل ونقل اثار برجام شاید زودتر از بقیه دیده شود قرادادهایی که بزودی با شرکت های مهم دنیا برای خرید هواپیماها بسته شده واز امروز میتواند اجرایی گردد ناوگان کهنه وفرسوده ما را نجات خواهد داد واسودگی وایمنی بیشتر برای مسافرت ها ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه همین امر در صنعت حجمل ونقل وریلای کشور نیز اثار خوبی به جا خواهد گذاشت بسیاری از شرکت ها طی چند ماه گذشته قراردادهای زیادی با مسئولین ونهادها وارگانهای مربوط در زمینه نواوری حمل ونقل وخطوط ریلی با شرکت های خارجی بسته اند که میتواند زودتر به مرحله اجرا دراید

روابط تجاری در منطقه نیز اگر نگوئیم بیشتر خواهد شد اما شفاف تر ومتناسبتر از گذشته خواهد شد چرا که کشورهای منطقه نیز بدلیل تحریم های شورای امنیت وتحریم های امریکا وکشورهای غربی که متعهد  به اجرا نحریم ها بودند  با برداشته شدن تحریم ها نقل وانتقالات بانکی در مسیرهای قانونی در زمینه بازرگانی وتجاری   در کشورهای همجوار ومنطقه سرعت خواهد گرفت وسدهایی که در این ارتباط بود شکسته خواهد شد

اری نتایج  وحواشی این برجام زیاد است ودر یک مقوله کوتاه نمی گنجد اما همه اینها بشرطی خواهد بود که چشمی واقع بین با برنامه ریزی صحیح وجود داشته باشد ومخالفان هم به این روند اسیب نزنند چون خیلی ها از ابتدای مذاکرات هسته های تا رسیدن فرجام برجام علاقه ای به این روند مسالمت امیز ونتایج ان نداشتند . امید که واقع بینی ومصلحت اندیشی در جهت رفاه واسایش مردم وصلح ودوستی بتواند گام های توسعه وپیشرفت را بیش از پیش کند

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 145 تاريخ : يکشنبه 27 دی 1394 ساعت: 16:44

رئیس‌جمهور به مناسبت توافق هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در بیانیه‌ای خطاب به "ملت رشید و قهرمان ایران " با تاکید بر اینکه "امروز برجام به فرجام رسید"، این سربلندی و پیروزی را تبریک گفت.

وی اظهار کرد: امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

به گزارش عصرایران، متن بیانیه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ملت رشید و قهرمان ایران،

امروز برجام به فرجام رسید.

خدای منان را بر این نعمت بزرگ سپاس می‌گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می‌آورم.

این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باد.

در تاریخ هر ملتی، لحظاتی وجود دارد که به‌خوبی جایگاه و شخصیت آن ملت را نشان می‌دهد؛ لحظاتی که چشم جهان را به تصمیم و ارادۀ یک ملت، خیره می‌کند و نفس‌ها را در سینه، حبس و ذهن‌ها را متمرکز می‌کند تا صدای مردمان یک کشور را بشنوند.

یکی از آن لحظاتِ تاریخی، اکنون است که ارادۀ تاریخ‌ساز ملت ایران تحقق یافته است و صدای صلح و عزت و فرهیختگی ایران اسلامی در جهان طنین‌انداز گشته است. ما ایرانیان، دستان خود را به‌سوی جهانیان به نشانۀ دوستی دراز کرده‌ایم و با عبور از همه دشمنی‌ها و بدگمانی‌ها و توطئه‌چینی‌ها، فصل تازه‌ای در روابط کشورمان با جهان گشوده‌ایم.

امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران، «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو گردید؛ طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت گردید و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت. ما با عنایات حق و نصرت الهی و توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) و به استناد فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته‌ای و با اتکاء به رأی ملت شریف ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و با مهارت دیپلمات‌ها و توانمندی دانشمندان هسته‌ای توانستیم در مذاکراتی حرفه‌ای و پیچیده، با عزت و اقتدار، با جهان به توافق برسیم.

ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود، بلکه در پیوند با آن قرار دارد.

اجرای برجام به ضرر هیچ کشوری نیست؛ دوستان ایران خوشحال‌اند و رقیبان نیز نباید نگران باشند. ما برای هیچ دولت و ملتی، تهدید نیستیم؛ ما ضمن آمادگی کامل برای حفاظت از کیان ایران، پیام‌آور صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم.

پیروزی در مذاکرات هسته‌ای، پیروزی جناحی نیست، و اجرای برجام به ضرر هیچ جناح و گروهی نخواهد بود. برجام، فرجام و سرانجامِ مقاومت، خردورزی و تدبیر و ارادۀ ملتی است که با جنگ و خشونت مخالف است و منطق و مذاکره و جدال احسن را برگزیده ‌است.

ملت شریف ایران،

می‌دانم در طول سال‌های تحریم و فشار، بر شما چه گذشته است. اما اکنون که زنجیرهای تحریم از پای اقتصاد ایران گسسته شده و عزت و استقلال کشور نمایان گشته است، اکنون زمان ساختن و بالیدن است. شما ملت، با صبر و متانت و سربلندی، تحریم را پشت سر گذاشتید. امروز دورانِ گذار از تحریم به توسعه است که نیاز به کار، ابتکار و سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت جدید از سوی همگان به‌ویژه جوانان عزیز دارد.

من با تقدیر از ملت ایران، مقام معظم رهبری، مراجع بزرگ تقلید، دولت‌های گذشته و دستگاه دیپلماسی و قانون‌گذاری کشور و با سجدۀ شکر به درگاه خداوند بزرگ، این لحظه تاریخی در حیات ملت ایران را به پیشگاه همه شهیدان به‌ویژه شهدای فناوری هسته‌ای ایران، تقدیم می‌کنم، آنان که به ما آموختند، ثمرة مجاهدت و صبر، عزّت و افتخار است.

لازم می‌دانم از یکایک هموطنان عزیزمان در هر جای دنیا، بخاطر دو سال و نیم همکاری و همراهی در تلاش‌های شبانه‌روزی با دولت تدبیر و امید برای رسیدن به توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها، تشکر و تقدیر نمایم.

سلام و درود بر ملت غیور ایران. «سلام علیکم بما صبرتم».

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران» 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 160 تاريخ : يکشنبه 27 دی 1394 ساعت: 12:55

 
وزیر راه و شهرسازی از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما خبر داد. 

به گفته  عباس آخوندی ، این تعداد هواپیما برای به کار گیری در "هما" خریداری خواهند شد.
 
جزئیات این توافق ، هنوز اعلام نشده است.
امروز نیز باراک اوباما، همزمان با روز اجرای برجام، فرمان آزاد شدن فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران را صادر کرد.
بوئینگ که در امریکا تولید می شود، رقیب همیشگی ایرباس فرانسه است.

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 151 تاريخ : يکشنبه 27 دی 1394 ساعت: 12:55

تمامی تحریم‌های یکجانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا، اتحادیه اروپا و همچنین ۶ قطعنامه تحریم شورای امنیت و ۱۲ قطعنامه شورای حکام علیه ایران بعد از اعلام آغاز اجرای برجام لغو و برداشته شد.

در آغازین دقایق امروز (یکشنبه) محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک و پس از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید انجام تعهدات ایران براساس برجام و اینکه ایران تمام گام‌های لازم برای اجرایی شدن برجام را برداشته، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رسما اعلام کردند.

پس از آن بود که اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را رفع کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن تعهدات تحریمی خود ذیل برجام را اجرایی کرده است. بعد از آن هم اعلام شد که باراک اوباما رئیس‌ جمهوری آمریکا، فرمان اجرایی رفع تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، بامداد یکشنبه در دستورالعملی اعلام کرد نمایندگان برون‌مرزی شرکت‌‌های آمریکایی می‌توانند مطابق تعهدات آمریکا ذیل برجام از این پس در ایران فعالیت کنند.

براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در 23 تیر ماه سال جاری مورد توافق وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت، تمامی تحریم‌های یکجانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین 6 قطعنامه تحریم شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام علیه ایران بعد از اعلام آغاز اجرای برجام یا روز اجرا Implementation Day  لغو و برداشته می‌شوند.

براساس برجام این تحریم‌ها به این شرح هستند.

روز اجرا؛ تعلیق تحریم‌های مالی و بانکی و خروج اسامی از تحریم

اتحادیه اروپا

در مرحله اجرا، پس از آنکه آژانس انجام تعهدات ایران را تائید کرد، اتحادیه اروپا اولا «مفاد آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 را لغو و مفاد متناظر در تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی را تعلیق خواهد کرد، به نحو مصرح در بخش‌های 1.1.1 تا 1.1.3؛ 1.1.5 تا 1.1.8؛ 1.2.1 تا 1.2.5؛ 1.3.1 تا 1.3.2 پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد 16 و 17 تصمیم شماره 413/2010 مرتبط می‌شود) و به نحو مصرح در بخش‌های 1.3.3، 1.4.1 و 1.4.2 و 1.10.1.2 پیوست شماره دو (تا جاییکه به مواد 39، 43، (الف)43 آیین نامه اجرایی شماره 2012/267 مربوط  می‌شود). دولت‌های عضو اتحادیه اروپایی در صورت لزوم اقدام به خاتمه یا اصلاح قوانین ملی اجرا کننده تصمیم و آیین نامه اجرایی فوق الذکر خواهند نمود.»

بر این اساس، بندهایی از آئین‌نامه اجرایی سال 2012 لغو و مفاد مربوطه آن‌ها در تصمیم سال 2010 اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران، تعلیق می‌شوند. این اقدام منجر به رفع تحریم‌های زیر می‌شود:

- نظام ممنوعیت و اخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی به یا از ایران: ممنوعیت و محدودیت‌های انتقال پول به/از بانک‌های فعال در ایران به خصوص بانک مرکزی و شعب خارجی آن‌ها که در سال 2010 وضع و در سال 2012 تشدید شد.

- تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های بانکی: ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ممنوعیت همکاری با بانک‌ها و موسسات اعتباری ایران به خصوص بانک مرکزی و همچنین ممنوعیت افتتاح دفاتر نمایندگی موسسات مالی اروپایی در ایران.

- تحریم‌های مربوط به بیمه: ارائه خدمات بیمه‌ای به دولت ایران یا نهادها و اشخاص وابسته و همچنین به افراد و نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سرزمینی ایران.

- تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران: ارائه حمایت مالی از جمله از طریق ارائه خط اعتباری صادرات، ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به افراد و موسساتی که قصد تجارت با ایران را دارند.

- تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی

- تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین‌شده توسط دولت ایران: همکاری یا ارائه کمک، خرید و فروش یا وساطت در انتشار اوراق قرضه توسط دولت، بانک مرکزی، بانک‌های مستقر در ایران یا بانک‌ها، اشخاص یا نهادهای تحت کنترل ایران.

- تحریم‌های مربوط به واردات نفت و گاز از ایران

- تحریم‌های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی ایران

- تحریم‌های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی

- تحریم‌های مرتبط با کشتیرانی و کشتی سازی

- تحریم‌های مربوط به بخش حمل و نقل

- تحریم‌های مربوط به طلا، فلزات گرانبها و الماس، اسکناس و سکه

- تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

اتحادیه اروپا همچنین «اقدام به اصلاح مفاد آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 اتحادیه اروپایی و مفاد متناظر در تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی که در بخش‌های 1.6.1 تا 1.7.2 پیوست شماره دو تصریح شده است را در رابطه با فعالیت‌های منطبق با این برجام خواهد کرد.»

بر این اساس تحریم‌های زیر «در رابطه با فعالیت‌های منطبق با برجام» رفع می‌شوند:

- تحریم‌های مربوط به نرم‌افزار

- تحریم‌های مربوط به فلزات

- تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق

اتحادیه اروپا علاوه بر این «اقدام به حذف نام افراد و موجودیت‌های مشخص شده در الحاقیه شماره 1 پیوست شماره دو این برجام از ضمیمه‌های شماره 8 و 9 آیین‌نامه اجرایی شماره 2012/267 اتحادیه اروپایی خواهد کرد. اقدام به تعلیق مفاد تصمیم شماره 413/2010 شورای اتحادیه اروپایی، به شرح مصرح در بخش 1.9.1 پیوست شماره دو در ارتباط با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه شماره 1 پیوست شماره دو خواهد نمود.»

سوئیفت

بر اساس این بند است که وضعیت تحریم «سوئیفت» در توافق مشخص می‌شود. نگاهی به بندهای تحریم‌های تعلیق‌شده اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که مفاد مربوط به بند 1.1.4 در روز اجرا، نه لغو و نه تعلیق، می‌شوند. این بند همان بند مربوط به «تحریم‌های مربوط به خدمات پیام‌رسانی مالی»، از جمله سوئیفت است.

در واقع اروپا تحریم‌های مربوط به سوئیفت را حفظ کرده، اما افراد و نهادهایی را که ذیل این تحریم قرار گرفته بودند، از جمله بانک مرکزی، از شمول آن خارج کرده است. در واقع هرچند این بانک‌ها دیگر تحت تحریم سوئیفت نخواهند بود، اما قانون مربوط به آن تا هشت سال دیگر پابرجا می‌ماند تا اتحادیه اروپا امکان بازگشت فوری تحریم‌ها را برای خود حفظ کند و ضمنا محدودیت مربوطه همچنان بر افرادی که نام آن‌ها تا «روز انتقال» به اتهام مشارکت در برنامه موشکی و فعالیت‌های اشاعه‌ای در لیست تحریم باقی مانده (الحاقیه دوم از پیوست دوم برجام)، اعمال شود.

بر اساس این بند، همچنین توقیف دارایی و ممنوعیت صدور روادید برای در الحاقیه اول پیوست دوم برجام آمده، برداشته می‌شود. این اسامی که تقریبا 300 مجموعه و فرد را شامل می‌شود، در صفحات 63 تا 70 دومین نسخه از ترجمه وزارت خارجه آمده است. (اینجا)

این افراد و مجموعه‌ها بر اساس الحاقیه اول، ذیل این دسته‌بندی‌ها هستند:

- بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی فهرست شده شامل بانک مرکزی ایران؛

- اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای مرتبط با بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛

- اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای مرتبط با کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل؛

- سایر اشخاص حقیقی، حقوقی یا نهادهای غیرمرتبط با فعالیت‌های حساس اشاعه هسته‌ای، تسلیحات و موشک‌های بالستیک؛

آمریکا:

علاوه بر اتحادیه اروپا، آمریکا نیز در روز اجرا باید تعهداتی را انجام دهد. بر این اساس، واشنگتن پس از تائید اجرای تعهدات ایران از سوی آژانس، «اقدام به متوقف نمودن اعمال تحریم‌های اشاره شده در بخش‌های 4.1 تا 4.5 و 4.7 پیوست شماره دو، به استثنای بخش (الف) 211 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه» می‌کند.

بر اساس این بند، اجرای تحریم‌های زیر، «متوقف می‌شود». توضیح آنکه، اسامی الحاقیه 3 پیوست دوم برجام که مربوط به حدود 450 فرد و مجموعه و همچنین بیش از 300 هواپیما و کشتی هستند، در صفحات 77 تا 93 ترجمه دوم وزارت خارجه، آمده است. اسامی الحاقیه 4 پیوست دوم هم که شامل 42 شخص حقیقی و حقوقی است، در صفحات 94 و 95 ترجمه دوم وزارت خارجه از برجام آمده است. (اینجا)

- تحریم‌های اعمالی بر افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام، شامل: بانک مرکزی ایران و سایر موسسات مالی ایرانی فهرست شده در این الحاقیه؛ شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، شرکت ملی نفت کش ایران، و سایر افراد و اشخاص حقوقی که توسط خزانه‌داری در این الحاقیه به عنوان دولت ایران شناسایی شده‌اند؛ و برخی افراد و اشخاص حقوقی مندرج در فهرست اتباع تحریم شده یا فهرست افرادی که اموال آنها مشمول توقیف است؛

- تحریم ریال ایران؛ 

- تحریم خرید و فروش اسکناس آمریکا به دولت ایران؛

- محدودیت‌های تجارت دوجانبه بر درآمدهای ایران که در خارج از کشور است، شامل محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال درآمدها؛

- تحریم خرید، پذیره نویسی، یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی؛

- تحریم خدمات‌پیام رسانی مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام؛

- تحریم ارائه خدمات بیمه‌ای، یا بیمه اتکایی که در رابطه با فعالیت‌های سازگار با برجام و با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه 3 پیوست دوم برجام صورت می‌گیرد؛

- تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند؛

- تحریم سرمایه‌گذاری، شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالاها، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛

- تحریم خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل، یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران؛

- تحریم صادرات، فروش یا عرضه فرآورده‌های نفتی تصفیه شده و فرآورده‌های پتروشیمی به ایران؛

- تحریم معامله با بخش انرژی ایران شامل معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو)، شرکت ملی نفتکش ایران؛

- تحریم معامله با بخش‌های کشتی‌سازی و کشتی‌سازی ایران و عاملان بنادر شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خطوط کشتیرانی جنوب، و شرکت بازرگانی نفتیران (نیکو)، و عاملان بندر عباس؛

- تحریم تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها توسط ایران؛

- خدمات تبعی مربوط به موارد فوق.

بر اساس استثنایی که در این بند در نظر گرفته شده، بخش اول از بند 211 قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه، همچنان این اختیار را به رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد که اگر شخصی «به صورت آگاهانه اقدام به فروش، اجازه یا در اختیار قراردادن» کشتی یا بیمه‌نامه یا هرگونه خدمات حمل و نقلی به ایران کند که از آن برای «حمل اقلامی که ممکن است به فعالیت‌های دولت ایران در ارتباط با تسلیحات کشتار جمعی یا اقدامات تروریستی، کمک کند» استفاده شود، می‌تواند آن فرد را در لیست تحریم‌ قرار دهد.

بر اساس بند بعدی توافق، آمریکا همچنین «اقدام به متوقف کردن اعمال تحریم‌های اشاره شده در بخش 4.6 پیوست شماره دو، در رابطه با فعالیت‌های منطبق با این برجام شامل معامله با افراد و موجودیت‌های مندرج در الحاقیه 3» پیوست دوم برجام می‌نماید. طبق این بند، اجرای تحریم‌های زیر بر اساس برجام متوقف می‌شود:

- تحریم تجارت با ایران در مورد گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته از قبیل آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ، و نرم افزارهای تنظیم فرآیندهای صنعتی، در رابطه با فعالیت‌های سازگار با این برجام و افراد و اشخاص حقوقی مذکور در الحاقیه شماره 3؛

- خدمات تبعی مرتبط با دسته فوق

آمریکا علاوه بر این متعهد شده است در روز اجرای توافق، «اقدام به حذف نام افراد و موجودیت‌های مشخص شده در الحاقیه شماره سه پیوست شماره دو از فهرست اتباع تعیین شده و لیست اشخاصی که دارایی آنها مشمول انسداد است» نماید. بدین معنی که نام تمامی افراد و موجودیت‌های الحاقیه شماره 3 پیوست دوم برجام از لیست بلوکه دارایی خارج می‌شود. با این حال، اتباع و شرکت‌های آمریکایی همچنان از تجارت و همکاری با افراد و شخصیت‌های حقوقی که نام آن‌ها در لیست ستاره‌دار است، منع می‌شوند.

واشنگتن همچنین با لغو 4 دستور اجرایی متفاوت و همچنین بخش‌های 5 تا 7 و 15 دستور اجرایی 13628 افراد و اشخاص حقوقی مندرج در الحاقیه‌های 3 و 4 ضمیمه دوم و همچنین «لیست افراد و نهادهای دور زننده تحریم‌ها و/یا لیست غیر SDN مربوط به قانون تحریم‌های ایران» را از لیست بلوکه دارایی و عدم صدور روادید خارج می‌کند.

علاوه بر این، واشنگتن مجوز موارد زیر را صادر می‌کند:

- اجازه فروش هواپیمای مسافربری تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطای امتیاز در  موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری انحصارا با کاربری غیر نظامی، ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده برای هوایپمای مسافربری تجاری به ایران، و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداری، و خدمات تعمیر و بازبینی‌های ایمنی برای کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا برای هوانوردی تجاری مسافری مورد استفاده قرار گیرند؛

- از طریق صدور مجوز، به اشخاص حقوقی غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی می‌باشند، اجازه خواهد داد منطبق با این برجام با ایران معامله کنند؛

- اعطای مجوز واردات فرش و مواد غذایی از جمله پسته و خاویار با منشاء ایرانی به ایالات متحده.

سازمان ملل:

لغو زیرساخت اصلی تحریم‌های بین‌المللی توسط شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود. در اولین گام در این مسیر، اعضای این شورا یک هفته پس از جمع‌بندی مذاکرات در وین، قطعنامه‌ای را صادر کردند که ضمن تائید برنامه جامع اقدام مشترک و تعهدات طرفین، از روز اجرا به بعد، تمامی قطعنامه‌های پیشین این شورا در مورد ایران را به صورت مشروط، لغو می‌کند.

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 141 تاريخ : يکشنبه 27 دی 1394 ساعت: 12:55

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با صدور یک یادداشت ریاستی خطاب به وزیر امور خارجه این کشور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران و رفع تحریم های آمریکا در این زمینه را صادر کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه آمریکایی " یو اس ای تودی" همزمان با نزدیک شدن به روز اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) رییس جمهوری آمریکا روز جمعه با صدور یک یادداشت ریاستی (فرمان اجرایی) خطاب به جان کری وزیر امور خارجه این کشور ، به اواختیار داد که مجوز فروش هواپیماهای غیر نظامی (مسافر بری) به ایران را صادر کند.

اوباما این اقدام را در راستای مصوبه سال 2010 کنگره آمریکا و به عنوان اقدامی در جهت اجرایی شدن تعهدات توافق هسته ای انجام می دهد. بر اساس مصوبه سال 2010 کنگره آمریکا رییس جمهوری آمریکا این اختیار را دارد تا صادرات کالا، خدمات، و یا فناوری های خاص به ایران را در صورتی که آن را "در جهت منافع ملی آمریکا " تشخیص دهد، از سر بگیرد.

منابع کاخ سفید روز جمعه به روزنامه یو اس ای تودی آمریکا گفتند تا زمان راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای از انجام کامل تعهدات هسته ای ایران، آمریکا تحریم های خود را علیه برنامه هسته ای ایران برنخواهد داشت. با این حال این منابع تاکید کردند تا روز اجرایی شدن برجام چیز زیادی باقی نمانده است.

همزمان دیروز "بن رودز" معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ضیافت ناهار شبکه خبری بلومبرگ، اعلام کرد:" ایرانی ها تقریبا انجام تعهدات خود در قالب برجام را به اتمام رسانده اند و دیگر اقدام چندانی برای تکمیل تعهدات آنها باقی نمانده است.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: این تعهدات انجام شده از سوی ایران، یک عقبگرد جدی در زمینه برنامه های هسته ای این کشور بوده است. 

به گفته این مقام آمریکایی:به  روز اجرای برجام که همزمان با اعلام آژانس مبنی بر انجام کامل تعهدات هسته ای ایران است بیش از چند روزی باقی نمانده است و این همان روزی است که تحریم ها برداشته خواهد شد.

تحریم های فروش هواپیما و قطعات هواپیماهای مسافربری از قدیمی ترین بخش های تحریمی آمریکا علیه ایران است که  عمری به درازای انقلاب اسلامی دارد. این تحریم ها در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر رییس جمهوری اسبق آمریکا و به عنوان اقدامی تنبیهی در قبال اشغال سفارت و دستگیری کارکنان آن از سوی دانشجویان انقلابی ایران پس از 13 آبان 1358 وضع شد.

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 171 تاريخ : شنبه 26 دی 1394 ساعت: 22:12

 

بزرگترین خودکشی دسته‌جمعی تاریخ (+عکس)

کم کم گزارشات تکان دهنده ای از آزار و شکنجه بسیاری از ساکنین گویانا به گوش مردم آمریکا رسید. مشخص شده بود، آن کشیش صلح طلب حالا تبدیل به یک دیکتاتوری بی شرم شده که براحتی هر کسی که قصد خروج از گویانا را دارد را اعدام می کند.

روز ۱۸ نوامبر سال ۱۹۷۸، شاید پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تلخ ترین روز ایالات متحده بود. چرا که در این روز بزرگترین خودکشی دسته جمعی تاریخ رقم خورد. 
 
به گزارش پارسینه، ماجرا از آنجا آغاز شد که در اوایل دهه ۷۰ میلادی، کشیشی به نام جیم جونز، با ایجاد یک فرقه مذهبی و پیام صلح و دوستی و عدم تبعیض میان سیاه و سفید، عده فراوانی را به دور خود جمع نمود. او به پیروانش وعده سرزمین موعود را داد. 
 
سپس او فرمان هجرت داد. کوچ به جنگلهای "گویانا" که کشوری کوچک در آمریکای جنوبی بود. او نام آن سرزمین را "جیمز تون" یا "شهر جیمز" گذاشت و از همان جا با ارسال ویدیوهایی به آمریکا، دین و شهر خود را تبلیغ می کرد. 

کم کم گزارشات تکان دهنده ای از آزار و شکنجه بسیاری از ساکنین گویانا به گوش مردم آمریکا رسید. مشخص شده بود، آن کشیش صلح طلب حالا تبدیل به یک دیکتاتوری بی شرم شده که براحتی هر کسی که قصد خروج از گویانا را دارد را اعدام می کند. 
  
دولت آمریکا در پی اعتراضات مردمی، سناتوری به نام "لئو رایان" را به همراه چند خبرنگار به منطقه فرستاد تا از چند و چون ماجرا سر در بیاورند که جیمز به آنها نیز رحم نکرد و آنها را کشت. او سپس همه پیروان و ساکنینش در شهر را جمع کرد و فرمان خودکشی دسته جمعی داد. 

او ابتدا فرمان داد تا با داروهای سمی، ابتدا کودکان را قربانی کنند و سپس همگی با خوردن سیانور خودکشی کردند. سپس خود جیمز با گلوله هفت تیر دست به خودکشی زد. 909 نفر تنها در عرض چند دقیقه جان خود را به فرمان یک سادیست دیکتاتور گرفتند. 
 
تنها 5 نفر از این خودکشی دسته جمعی نجات یافتند که داستانهای تکان دهنده آنها از شکنجه های جونز سراسر آمریکا را لرزاند. 

هیچ نوار ویدیویی در شهر جونز پیدا نشد. تنها یک نوار صوتی 45 دقیقه ای از سخنرانی جونز، پیش از این خودکشی دسته جمعی یافت شد که در انتهای آن جونز از جمعیت می خواهد که به فرزندانشان نوشیدنی زهرآلود بدهند. سپس صدای ناله ها و ضجه های مادران آنها به گوش می رسد. پس از آن نیز جونز به همه می گوید که بر روی زمین دراز بکشید و جام زهر را بنوشید که نتیجه آن این عکس است. 

می توانید انبوه جنازه های افتاده روی زمین را از نمای بالا ببینید.

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 164 تاريخ : شنبه 26 دی 1394 ساعت: 22:12

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس نظر مراجع چهار گانه از مجموع 12 هزار و 76 داوطلب انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 810 نفر رد صلاحیت شده و 498 نفر دیگر هم انصراف داده اند. 
 
به گزارش ایرنا، محمد حسین مقیمی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران از رشد 129 درصدی داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره قبل خبر داد و افزود: از مجموع پرونده های ارسالی به دادستانی کل کشور که 12 هزار و 46 پرونده بود ، 760 مورد دارای سابقه و پرونده محکومیت بودند. 

وی همچنین با یادآوری نام نویسی 801 نفر برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از رشد 62 درصدی تعداد داوطلبان نسبت به دوره قبل خبر داد. 

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: از مجموع پرونده های ارسالی به دستگاه قضایی 11 هزار و 283 داوطلب هیچ گونه سابقه ای نداشتند که به همین نسبت نیز نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات آن را اعلام کردند. 

مقیمی ادامه داد: با 763 پرونده که دستگاه قضایی ، 735 پرونده که توسط ناجا و تعدادی هم توسط وزارت اطلاعات بررسی شد در مجموع به 2300 پرونده جواب دادند که 763 از داوطلبان محکومیت داشتند. 

رییس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر استقبال بسیار خوب داوطلبان برای نام نویسی در انتخابات آتی افزود: این استقبال نشان می دهد که نخبگان جامعه، فعالان سیاسی و اجتماعی و تمام کسانی که برای پیشرفت و سربلندی ایران علاقمند هستند در خود این آمادگی را برای حضور در صحنه انتخابات دیدند و ثبت نام کردند.

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 146 تاريخ : شنبه 26 دی 1394 ساعت: 22:12

 

 

عملیات پاکسازی محیط از ۲ راهی کوره اجراشد

 

ابراهیم احمدی : به پیشنهاد گروه دوستداران بهداشت به مدیریت فریدون(فرید) نامی و با همراهی جمعی از شهروندان عملیات پاکسازی محیط از ورودی اوز در ۲ راهی کوره در ۲۲ دی ماه انجام شد.

دراین اقدام زیست محیطی که علاوه بر اعضای دوستداران بهداشت، رحمانزاده و محبی از اعضای شورای اسلامی شهر و اعضای کمیسیون شهر، اعضای انجمن نواندیشان، یاوران شورای ، اعضای شورای محلات، مدیر و کودکان دبستان کرانی، شهروندان، کارگران شهرداری و برخی از افاغنه مقیم اوز حضور داشتند، شرکت کنندگان پس از تجمع در ۲ راهی کوره پاکسازی محیط را از آن جا شروع کرده وپس از جمع اوری زباله های ۲ طرف جاده از روبروی کارخانه یخ، کله معصوم عالی، محوطه برد اشتر تا محوطه تاگدر پیش رفتند. خودرو برادران جعفرپور و خودروهای شهرداری نیز درحمل زباله ها همکاری داشتند.

 

فریدون نامی مدیر گروه دوستداران بهداشت دراین تجمع گفت: این گروه به منظور یاری رساندن به بهداشت محیط فعال شده است و تاکنون حدود ۷۰ نفر عضور دارد و مقررشده برنامه ریزی کرده تا عملیات پاکسازی محیط در طول هرماه انجام شود.

این فعالیت که از ساعت ۱۵:۳۰ شروع شد، یک ساعت به طول انجامید و در ساعت ۱۶:۳۰ خاتمه یافت

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 188 تاريخ : پنجشنبه 24 دی 1394 ساعت: 18:10

 

بانو فتحیه زرنگار درگذشت

با نهایت تاسف باخبر شدیم بانو فتحیه زرنگار همسر اقای منصور فقیهی نژاد دیشب در شهر دبی درگذشته است که بدین وسیله درگذشت انمرحومه را به اقای منصور فقیهی نژاد و فرزندان مرحومه  نیما وروزبه

وبهمن و زهره وپروین و نیز به اقای سعید ضیایی  تسلیت عرض مینمائیم . ویاد وخاطرش را گرامی میداریم

مرحومه امروز به خاک سپرده شد . مراسم تعزیه برای مردان در جمیره دبی منزل اقای سعید ضیایی و برای خانم ها منزل اقای منصور فقیهی نژآد می باشد 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 200 تاريخ : چهارشنبه 23 دی 1394 ساعت: 17:03

  پژو ۴۰۵ در آتش؛ یک خودرو دیگر خاکستر شد هفت برکه (گریشنا): آب و کپسول آتش‌نشانی در خیابان آبیاری نتوانست خودرو ۴۰۵ را از آتش نجات دهد. به گزارش روابط عمومی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گراش؛ ساعت چهار بامداد امروز، بیست‌ و یکم دی، در پی تماس تلفنی مبنی بر آتش گرفتن یک دستگاه خودرو ۴۰۵ در خیابان آبیاری، بلافاصه منصور دهرامی، محسن حسن‌زاده و جلیل جمالی، به همراه خودرو آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند و به کمک یک تانکر آب و کپسول آتش‌نشانی ظرف مدت کمتر از بیست دقیقه حریق را مهار کردند. با این ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 199 تاريخ : سه شنبه 22 دی 1394 ساعت: 19:36

افزایش پرواز- بار و مسافرفرودگاه لارستان در 9 ماه اول سال جاری زمان انتشار: 20 دي 1394 ساعت 12:27:53   ماهنامه آماری آذرماه شرکت فرودگاه های کشورمنتشرشد.  به گزارش صحبت طبق آمارمنتشرشده ازسوی اداره کل مخابرات وفناوری اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاههای کشوردرقالب ماهنامه آماری فرودگاه لارستان ، در 9 ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ازرشد13 درصدی پرواز- 12 درصدی مسافرو15 درصدی بارجابجاشده برخورداربوده است.   این آمارها نشان دهنده جابجایی 114890 مسافرو2/414/372 کیلوگرم باربا 1482 پروازاست. ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 168 تاريخ : سه شنبه 22 دی 1394 ساعت: 19:36

 

گزارش گروه اعزامی نشریه عصر اوز از روستای کوره

 روستـای کـوره بـا زیـر سـاخت هـایی در قـامت یـک شهـر

کوره ششمین روستای بخش اوز بود که قرار بود گروه اعزامی دوهفته نامه عصر اوز در آذر ماه برای گزارش به آن جا اعزام شود. هماهنگی برای اعزام به کوره  نسبت به سایر روستاها به مراتب آسان تر بود. در حاشیه ی جلسه ای که در مهر ماه در کوره برگزار شد آقای ابراهیم مختاری نایب رئیس شورای اسلامی روستا ضمن استقبال از این طرح نشریه در معرفی روستاها، آمادگی شورای روستا و دهیاری را برای همکاری در این طرح اعلام داشت.

چهارشنبه ۱۸آذر ماه، آقای مختاری با اولین زنگ، گوشی را برداشت و پس از طرح موضوع، روز شنبه ۲۱آذر ماه برای تهیه گزارش هماهنگ شد. برای هماهنگی بهتر مجددا روز جمعه ۲۰آذر ماه هماهنگی شد و مقررگردید صبح شنبه ساعت ۱۰در دفتر شورای اسلامی کوره ( جنب بانک ملی) حضور داشته باشیم.

به اتفاق همکاران: حمیرا نامدار، فائزه طیوری و مریم سمیعی راس موعد مقرر در جلو دفتر شورای اسلامی کوره بودیم که با استقبال آقای ابراهیم مختاری نایب رئیس شورا و آقای محمد رفیع انصاری دهیار روستا روبرو شدیم.

پس از حضور در دفتر شورا و مقدمات کار، اعلام کردیم کوره ششمین روستای بخش است که برای تهیه گزارش در آن حضور داریم و یک نسخه از نشریه شماره ۱۸۴که گزارش روستای گلار در آن چاپ شده بود تقدیم کردیم. تا زمان حضور امام جمعه و رئیس شورای اسلامی شهر(که پدر و پسر بودند و هردو مبتلا به سرما خوردگی بودند) از فرصت استفاده کرده و علاوه بر بازدید از نقاط مختلف روستا و ادارات و پروژه های مختلف عکس های لازم را تهیه کردیم و به دفتر شورا برگشتیم.

**بانوان اکثریت اعضای شورای اسلامی کوره را تشکیل داده اند

مختاری نایب رئیس شورا گفت: دراین مجتمع دفاتر شورای اسلامی روستا، دهیاری و دفتر شورای حل اختلاف واقع شده است که به همت خیر نیک اندیش جمال عبداله جمالی ساخته شده است. در مورد اعضای شورای کوره پرسیدیم که اکثریت اعضا با بانوان بود و خانم ها: ثریا خزرک، زهرا امینی و زهرا تقوی به اتفاق : صلاح الدین منصوری رئیس و ابراهیم مختاری نایب ریس اعضای شورای اسلامی کوره را تشکیل می دهند و هر ۳بانوی عضو شورای کوره تحصیلات لیسانس را دارا هستند. بی تردید این اتفاق و حضور بانوان در صحنه های اجتماعی و اعتماد مردم کوره به بانوان را باید به فال نیک گرفت تا علاوه بر کوره در سایر مناطق منطقه و کشور مردم بتوانند از توانمندی بانوان که نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند بهره مند شوند.

**محمدرفیع انصاری بیش از یک دهه در مسئولیت دهیاری کوره

محمد رفیع انصاری اهل گلار با مدرک کارشناسی ارشد جغرافیا و فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی لارستان که بیش از یک دهه است مسئولیت دهیاری کوره را به عهده دارد از دیگر مسئولین کلیدی کوره بودند که دراین گزارش نهایت همکاری را با ما داشت و با توجه به حجم فعالیت های انجام شده در روستا و برنامه های در دست اجرایی که دارند عملکرد قابل دفاعی از خود نشان داده است.

**شیخ عبدالعزیز منصوری امام جمعه کوره

شیخ عبدالعزیز منصوری امام جمعه کوره که با کت و شلوار در شورا حضور یافت، در پاسخ پرسش ما درمورد این پوشش گفت: در روز جمعه با لباس روحانی در نماز جمعه حاضر می شود اما در سایر ایام هفته با لباس معمولی در روستا حاضر می شود و علاوه بر امور مربوط به امام جمعه، به امور کشاورزی و کسب و کار نیز مشغول می باشد.

شیخ منصوری می گوید: نسل روحانیت کوره از قاضی سعید منصور است که ۹۰۰سال قبل در کوره می زیسته و توسط خانواده منصوری، قضاوت، عقد و ازدواج و حل و عقد مسایل به مرور انجام می شده است. امام جمعه کوره افزود: از ۳۴سال قبل حکم امامت جمعه به وی سپرده شده است و به لطف خدا کوره از امنیت کامل و مردم با فرهنگی برخوردار است. وی به جوانان سفارش می دهد دنبال علم و تحصیل و ورزش باشند و از تحصیل گریزان نباشند زیرا شرایط و زمینه های مختلف برای آنان فراهم  است. امام جمعه به یاد می آورد در زمان تحصیل خود کتاب و وکاغذ وقلم نبوده است و دانش آموزان مجبور بودند از لوح و گچ استفاده کنند و در مکتب قرآن با نی و گچ مشق می نوشتند. در سال ۱۳۲۹که مدرسه کوره افتتاح شده است از اوز تقاضای کتاب  و کاغذ برای نوشتن می کنند و برای نوشتن مشق شب، جوهر را از گل شقایق می گرفتند.

 

**وجه تسمیه کوره

امام جمعه کوره درمورد وجه تسمیه کوره می گوید: کُوَر که جمع عربی کوره می باشد به معنای بخشی از یک منطقه یا شهری از شهرها است که اکثرا معتقدند کوره به معنای قسمتی از لارستان بزرگ بوده است. برخی نیز معتقدند اسم کوره از درخت«کور» گرفته شده است زیرا دراین منطقه این درخت زیاد بوده است.

**تاریخچه کوره

شیخ عبدالعزیز منصوری امام جمعه کوره در مورد قدمت کوره می گوید: برخی  قدمت کوره را به قبل از اسلام ارتباط می دهند و وجود دولاب دلیلی براین مدعا می دانند که این روستا قبل از اسلام آباد بوده است.

قدیمی ترین تاریخ اسلامی در کوره نیز مربوط به آرامگاه قاضی سعید منصور می باشدکه در بدو ورودی از اوز (شرق کوره) قرار دارد. وفات این روحانی در سال ۵۵۵هجری قمری یعنی حدود ۹۰۰سال قبل بوده است که اطراف آن آرامگاه نیز مقبره های دیگری وجود دارد.

مسجد شیخ مبارک نیز با سنگ نوشته ای که در آن وجود دارد حکایت از سابقه ی ۷۰۰ساله دارد و تاسیس آن در سال ۷۴۳هجری بوده است. مرحوم شیخ ابونجمی که یکی از اولیای خنج و اصالتا کاریانی بوده است در کوره به کشاورزی اشتغال داشته است و این مسجد را بنا می کند و شیخ مبارک را به عنوان مسئول مسجد و تعلیم و آموزش دروس قرآن قرار می دهد.

**برج های کوره

شیخ منصوری ادامه می دهد: در کوره ۳برج در قله های کوه قرار دارد. برج «عالم بین »از همه برج ها و تپه ها بلند تر است و افرادی که در آن می نشستند ازاین برج به عنوان ارتباط با برج های هرم ودیده بان ، بین بیغرد و گلار و برج دهکویه و کورده با استفاده از آتش و اشاره هایی که بین خودشان بوده است استفاده می کردند.

برج دوم برج «منجنیق» است که به عنوان مرکز دفاعی حکومت های وقت مورد استفاده قرار می گرفته است.

برج سوم بالای روستای کوره قرار دارد که تا ۷۰سال قبل از بالا دیده بانی می شده و صداها به بالا می رسیده و از آن بالا صداها منعکس می شده و اطلاع رسانی به روستا نیز صورت می گرفته است.

 

**آموزش در کوره

کوره اولین روستایی در بخش اوز است که صاحب مدرسه شده است. در سال ۱۳۲۸اولین دبستان توسط مرحوم احمد زینل مقیم بندر قلات ساخته شد و از سال ۱۳۲۹افتتاح و مورد بهره برداری قرارگرفت. پس از افتتاح این دبستان ۲کلاس اول  و دوم همزمان تشکیل شد، کسانی که مکتب رفته بودند و قرآن فراگرفته بودند در کلاس دوم و کسانی که برای اولین بار آموزش یاد می گرفتند در کلاس اول ثبت نام شدند.

امروزه در کوره علاوه بر دبستان ابتدایی پسرانه و دخترانه، مقاطع راهنمایی پسرانه و دخترانه و دبیرستان پسرانه و دخترانه وجود دارد و علاوه بر دانش آموزان کوره ای دانش آموزان سایر روستاها از جمله: قلات، اسلام اباد و گلار نیز دراین مدارس درس می خوانند.

انصاری دهیار کوره تعداد  دانش آموزان مقاطع مختلف در کوره را به شرح زیر اعلام کرد:

کودکستان: ۱۳۲نفر

ابتدایی: ۱۳۶نفر

راهنمایی: ۲۴۷نفر

دبیرستان: ۲۰۰نفر

**تحصیلکردگان

کوره مانند سایر روستاهای منطقه و متناسب با جمعیت از تحصیلکردگان خوبی در مقاطع مختلف تحصیلی برخوردار است . علاوه بر مشایخ و روحانیون بزرگی  مانند: شیخ عبدالله منصوری، شیخ صالح انصاری و شیخ عبدالعزیز منصوری، اساتید دانشگاه مانند: دکتر آذر مکان در دانشگاه هرمزگان، اساتید دیگری در شیراز و اهواز و پزشکانی در خارج از کشور حضوردارند. فرزندان امام جمعه دارای کارشناسی ارشد بوده و بنا به گفته دهیار کوره بالغ بر ۱۵۰نفر در مقطع کارشناسی به بالا از مراکز اموزشی فارغ التحصیل شده اند.

**خانه های معلم

از نکات برجسته و حائز اهمیت در روستای کوره ساخت خانه معلم است که دغدغه مسئولین آموزش و پرورش و دبیران را به حداقل رسانده است. کوره دارای ۸واحد خانه معلم است که هریک داری ۱۲۰متر عرصه و ۸۰متر مربع زیر بنا با ۲اتاق خواب می باشد که با همت قطب الدین جاویدان، حاج صالح حسین عبدالغنی و شهربانو فیروزی  ساخته شده است.

**مکتب قرآن

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با همت شیخ عبدالله منصوری  و در جوار مسجد مبارک مکتب قرآن راه اندازی شد. دراین مکتب خانه که در حال حاضر زیر نظر اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و با مدیریت حامد منصوری اداره می گردد، دروس قرآن، عقیده، تاریخ، تفسیر تدریسمی گردد و علاوه بر دروس دینی، کلاس های انگلیسی، خیاطی و در جوار آن ورزشگاه بانوان نیز دایر شده است.  در این مرکز کلاس های: آقایان و بانوان مجزاست و۴مربی مرد و ۴مربی بانو تدریس و اداره کلاس را به عهده دارند.

 

**مساجد کوره

در حال حاضر ۱۰مسجد در کوره وجود دارد که همه مساجد از جمعیت خوبی برخورداراست. نکته حائز اهمیت این که ائمه کلیه مساجد را نیروهای بومی اهل کوره تشکیل داده اند. مسجد جامع کوره که توسط حاج عبدالله عبدالغنی ساخته شده و بعدها  باز سازی شده و در حال حاضر دارای ۳طبقه: زیر زمین، همکف و اول است که هر طبق به طور متوسط گنجایش ۲۵۰۰نفر را دارد. طبقه زیر زمین برای مراسم و مناسبت ها، همکف برای نمازگزاران مرد و طبقه اول به بانوان نمازگزار اختصاص دارد.

**بهداشت و درمان

اولین مرکز بهداشتی درمانی روستای بخش اوز در کوره راه اندازی شده است.  این درمانگاه از سال ۱۳۳۹عملیات ساخت آن اغاز شده و در سال ۱۳۴۲با مساعدت حاج عبدالله عبدالغنی به بهره برداری رسیده است و در همان زمان دارای  ۲ردیف پزشک بوده است که علاوه بر بیماران کوره ، بیماران سایر روستاهای اطراف را پوشش می داده است. این درمانگاه از زمان افتتاح تا کنون چندین مرحله بهسازی شده است و در حال حاضر نیز محوطه سازی آن در دست اجرا و بازسازی اساسی است.

مرکز بهداشتی درمانی کوره در حال حاضر دارای بالغ بر ۱۵نیرو شامل: پزشک و نیروی بهداشتی درمانی دارد.

 ۳پزشک عمومی، یک دندانپزشک، ماما، پرستار، کارشناس آزمایشگاه و بهورز در بخش های مختلف این مرکز مشغول به خدمت می باشند و مردم و مسئولین کوره پیگیر شبانه روزی کردن این مرکز می باشند. این مرکز از تجهیزات درمانی خوبی بهره می برد که بعضا به تصدیق مسئولین مرکز بهداشت شهرستان فراتر از مرکز بهداشتی درمانی است.آمبولانس این مرکز توسط خیرین از کشورهای حوزه خلیج فارس خریداری شده و به درمانگاه اختصاص یافته است. مرکز بهداشتی درمانی کوره حدود ۵هزار متر مربع مساحت دارد و در مرکز روستا واقع شده و دسترسی مردم روستا به این مرکز به سهولت انجام می گیرد.

علاوه بر مرکز بهداشتی درمانی، کوره دارای خانه بهداشت نیز می باشد که در زمینه های مربوط به خود فعال است. در حیاط این مرکز، ساختمان خانه بهداشت جدید نیز در دست ساخت است که پس از تکمیل، کارکنان به این مرکز منتقل می شوند.

وجود داروخانه دکتر گلزار در درون روستا ازدیگر امتیازات روستا و مردم کوره است که دسترسی به امکانات درمانی را تسهیل می کند.

**شعرای کوره

روستای کوره از قدیم شعرای مختلف و مطرحی مانند: جمالی، کمینی، امینی ، معینی و جلال خیر الله داشته است که اشعار و رباعیات می سروده اند. رباعیات شیخ حاجی که ۵۰۰سال قبل در کوره سکونت داشته است  و اکثرا عرفانی بوده هنوز هم بین مردم رواج دارد و اکثرا آن را زمزمه می کنند.

**محصولات کوره

کوره قطب کشاورزی منطقه و بخش اوز بوده است. مهم ترین محصولات این روستا: گندم، جو، پیاز، تنباکو، کنجد و پنبه بوده است. محصولات کوره علاوه بر توزیع در منطقه به شیراز نیز صادر می شده است و در زمان قدیم حدود ۸۰روز مردم و کاروان ها برای ارسال محصولات خود به مرکز استان در رفت و آمد بوده اند. علاوه بر ارسال محصولات به مرکز استان، محصولات کشاورزی کوره به بنادر لنگه و بندر عباس و دبی نیز صادر می شده است. کوره به دلیل آب فراوان و چشمه هایی که داشته است تا سال ۱۳۲۵به روش قدیمی و با استفاده از گاو ودولچه کشاورزیمی کردند. از سال ۱۳۲۶اولین بار توسط جعفر فاروقی اوزی اولین پمپ ۲اینچی به کوره آورده شد و بر روی یکی از چاه های کشاورزی گذاشتند و کشاورزی از حالت سنتی خارج شد.پس از آقای فاروقی، مرحوم سلمانپور و سپس آقایان فریدی این روش را درکوره ادامه دادند و موجب توسعه کشاورزی در کوره شدند.

 کوره در سالیان اخیر ۱۵۰۰تن گندم مازاد بر مصرف داشته است که به شرکت های تعاونی ارسال داشته است.

در کوره علاوه بر خیابان ها و معابر اصلی، تمامی کوچه ها نیز به همت فرزندان حاج عبدالله عبدالغنی  روکش آسفالت شده است. ۳میدان اصلی در کوره ساخته شده است. میدانی در ۳راهی گلار توسط حاج حسینعلی حسن پور بیغردی ساخته شده است. میدانی در وسط روستا به نام میدان مادر که خیریه مرحوم زینب رفیعی توسط همسرش عبدالرسول رفیعی تامین اعتبار شده است و میدان فردوسی نیز در ۳راهی بیدشهر و هود که هزینه اولیه آن توسط سلمان فانی تامین اعتبار شده است و درادامه سایر مردم وخیرین همراهی نموده اند.

پروژه های عمرانی متعددی در کوره در دست اجراست که به خوبی قابل مشاهده است ازجمله: دو بانده کردن خروجی کوره به سمت غرب به طول ۹۰۰متر و به عرض ۲۴متر با مشارکت عمومی خیرین که می تواند علاوه بر کاهش خطرات جاده ای به زیبا سازی روستا نیز کمک کند.

اعضای شورا و دهیار بارها از مساعدت و همراهی و نفوذ کلام امام جمعه و سایر روحانیون معظم در پیگیری پروژه های مختلف روستا به نیکی یاد کردند و مراتب تقدیر و تشکر خود را ابراز داشتند.

کمربندی کوره نیز به طول ۴۷۰متر و عرض ۱۰متر زیر سازی و آسفالت شده است و خودروهای اعزامی به شیراز ازاین مسیر رفت و امد می کنند. بنا به گفته انصاری دهیار کوره، این کمربندی دوبانده است که یک باند آن اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

**ورزشگاه و ورزش کوره

ورزشگاه کوره به مساحت حدود ۴هکتار ازامکانات خوبی برای گسترش ورزش برخورداراست. کوره اولین روستایی بود که در میان ۶روستایی که گروه اعزام شده بود، دارای زمین چمن و سکو برای تماشاگر بود. براساس برآوردی که شده سکوها گنجایش حدود ۲هزار تماشاگر را داشت. بنا به گفته دهیار کوره برای نگهداری و بهسازی ورزشگاه و زمین چمن سالیانه بالغ بر ۲۵میلیون تومان هزینه می شود.

مسجدی در ورزشگاه به نام مسجد رسول الله وجود دارد که با همت ابراهیم خسروانی ساخته شده تا جوانان علاوه بر ورزش فرایض دینی خود را به جا آورند.

فنداسیون سالن سرپوشیده به مساحت ۳۰در ۴۸متر از اعتبارات ۲درصد و نفت و گاز زده شده که مسئولین روستا امیدوارند با تامین اعتبارات دولتی و مشارکت عمومی بتوانند این سالن سرپوشیده نیز مانند سایر پروژه ها به اتمام برسانند.

تیم وحدت کوره از تیم های مطرح بخش اوز است که در ۲رشته فوتبال و فوتسال در مسابقات مختلف بخش و شهرستان شرکت می کند و از جمله تیم هایی است که در تمام رده های سنی بازیکن و تیم دارد و همواره دربخش اوز یکی از مقام های اول تا سوم مسابقات را به خود اختصاص می دهد. درآخرین مسابقات فوتسال جام رمضان بخش اوز این تیم به مقام قهرمانی بخش اوز نایل امده است.

تیم فوتبال استقلال نیز اخیرا درکوره فعال شده است و تمرینات منظمی را در رده های مختلف پشت سر می گذارد.

علاوه بر فوتبال ورزشکاران این روستا در ورزش های کوهنوردی و دومیدانی نیزفعال هستند. ابراهیم مختاری نایب رئیس شورای اسلامی روستا عضو تیم کوهنوردی مخابرات استان است و علی مختاری نیز در مسابقات دومیدانی استان شرکت می نماید.

تیم والیبال نیز به صورت فصلی در کوره تشکیل می شود و با روستاهای اطراف به رقابت می پردازد.

 

**پایگاه بسیج مقاومت محمد رسول الله

پس از پایگاه مقاومت بسیج امام خمینی اوز، پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله کوره دومین پایگاهی است که با بیشترین اعضای فعال در بخش اوز مشغول به خدمت است. این پایگاه دارای ۱۲۷عضو فعال است که علاوه بر گشت زنی در روستا در مناسبت های ملی و مذهبی فعالیت چشمگیری  دارند و مسئولیت آن به عهده سهراب فتوحی از بسیجیان بومی کوره است.

**شورای حل اختلاف کوره

یکی از شوراهای فعال حل اختلاف روستایی، شورای حل اختلاف کوره است که آقایان: سید یوسف حسینی، نوازالله مختاری فردو عبیدالله کامرانی اعضای اصلی و محمد ناصر زنگنه عضو علی البدل آن می باشند. این شورا دعاوی روستاهای: کوره، هود، قلات، اسلام آباد و هیرم را حل و فصل می کند. این شورا ۱۲سال فعالیت دارد و تعامل مناسبی با دادگستری و دادستانی شهرستان دارند.

**آب روستا

آب روستا از چاه های روستا تامین می گردد و تحت نظر آبفای روستایی است. قسمت اعظم هزینه های حفر چاه، شبکه آب روستایی و منابع توسط خیر شیخ صدیق منصوری تامین گردیده است.

کوره دارای یک دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت تصفیه ۷۵متر مکعب در شبانه روز است که آب را با قیمت ارزان در دسترس شهروندان کوره و سایر روستاهای متقاضی قرار می دهد. هزینه این دستگاه حدود ۷۰میلیون تومان بوده است که ۳۰میلیون توسط آبفای روستایی و ۴۰میلیون تومان توسط خیرین تامین شده است. از نکات برجسته دراین آب شیرین کن نصب دستگاه کارت خوان است که متقاضیان با خرید کارت به میزان مورد نیاز و مراجعه به کارت خوان نصب شده در آب شیرین، آب مورد نیاز خود را بدون لزوم حضور نگهبان می توانند تهیه نمایند.

در کنار دستگاه آب شیرین کن پارک محله ای با پیگیری مسئولین روستا و همت خیرین ساخته شده است که مورد استفاده اهالی روستا قرار می گیرد اما این پارک نیازمند منابع مالی برای اتمام است.

**برق کوره

کوره در زمینه برق نیز جز اولین ها بوده است. برق نیز در سال های دهه ۴۰شمسی با همت حاج عبدالله عبدالغنی استقرار می یابد که در اوایل روستای کوره شب ها برق داشته و در فصل تابستان نیز قبل از ظهر تا عصر برای سرمایش موتور برق ها روشن می شده است. پس از اتصال برق کوره به شبکه سراسری برق به مرور این موتور برق ها از تولید برق روستا خارج می شوند.

 

**شهرک کوره

در غرب روستای کوره شهرکی ساخته شده است که در فاز اول ۳۰۳قطعه زمین به جوانان ومتقاضیان کوره ای که متاهل بوده و وضعیت نظام وظیفه عمومی خود را مشخص نموده اند واگذار شده است. بنا به گزارش مسئولین روستا در ابتدای طرح هر قواره زمین ۵۰هزارتومان واگذارمی شده اما اکنون قیمت هر متر زمین به ۲۷هزار تومان رسیده است.

در فاز دوم نیز ۱۷۰زمین به متقاضیان واگذار شده است. ۲مسجد نیز مقرر شده در شهرک ساخته شود تا جمع مساجد کوره به ۱۰مسجد برسد.

 

**استقرار اکیپ اداره راه و شهرسازی در کوره

بنا به گفته منصوری رئیس شورای اسلامی کوره، اکیپ اداره راه وشهرسازی که از امکانات ادارات راه به صورت تجمیع استفاده می کنند، حدود ۳ماه است که در کوره مستقر هستند و نسبت به تعریض جاده های اوز به سمت گلار و اسلام آباد و غربی کوره و جاده کوره – هیرم اقدام می کنند. مسئولین و مردم کوره از این اقدامات زیر بنایی و اساسی اداره راه و شهرسازی مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام می داشتند.

**دارالرحمه

ساخت و تکمیل دارالرحمه کوره به مساحت ۶هکتار، به همت فرزندان حاج عبدالله عبدالغنی در دست اقدام است. تاکنون بالغ بر ۴۰۰میلیون تومان در فاز اول برای ساخت غسالخانه، وضوخانه و.... هزینه شده و سایر اقدامات نیز انجام خواهد شد تا به مراحل تکمیلی خود برسد.

**مطالبات مردم و مسئولین کوره

مردم کوره مانند سایر مردم منطقه از متانت و نجابت خاصی برخوردارند و تلاش می کنند با همیاری و همکاری یکدیگر به ویژه با بهره گیری ازهمت والای خیرین نیازهای روستا و منطقه را برآورده کنند. اما آب، گاز و جاده به عنوان نیاز اساسی منطقه و کوره مطرح است که باید با برنامه ای میان مدت و بلند مدت به آن پرداخت.

پارک همگانی در کوره از دیگر مطالبات است که زمین آن واگذار شده است. تکمیل سالن سرپوشیده ورزشگاه و شبانه روزی شدن مرکز بهداشتی درمانی نیز خواسته هایی است که مسئولین شورا و دهیاری بر آن تاکید داشتند.

رئیس  و سایر اعضای شورای اسلامی کوره و دهیار در پایان با تقدیر از کلیه خیرین و عذر خواهی از نام بردن از تک تک آنان به دلیل  احتمال ازقلم افتادن نام خیرین، همت والای خیرین و نفوذ کلام و همراهی امام جمعه و روحانیون در پیگیری امور اجتماعی و عمرانی را ستودند و مراتب تقدیر و تشکر مجدد خود را ازآنان اعلام داشتند.

وقتی با اعضای گروه اعزامی به کوره  اقدامات انجام شده در کوره، پروژ های در دست اجرا و برنامه های آتی را مرور می کردیم، کوره را روستایی در قامت یک شهر یافتیم که بی تردید پشتوانه این برنامه ها تفکری قوی و مبتنی بر همدلی و وحدت بود. در زمان خداحافظی یکی از مسئولین می گفت: کوره در مواردی مانند: مدرسه، درمانگاه، برق و....جزء اولین ها بوده و در وحدت و همدلی نیز جزء اولین هاست و اختلافی میان شوراهای قبلی و کنونی و دهیاران سابق و کنونی و......وجود ندارد.

احساس می شود وحدت مبتنی بر حفظ منافع عمومی می تواند رمز موفقیت و توسعه باشد. نظر شما چیست؟

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 1160 تاريخ : سه شنبه 22 دی 1394 ساعت: 19:36

 

پرسش از شما، پاسخ ازمسئولین( رئیس بیمارستان امیدوار اوز)، انعکاس از ما

پایگاه اطلاع رسانی اوز امروز در راستای ایفای رسالت ذاتی خود و برقراری پل ارتباطی بین مردم و مسئولین قصد دارد با پرسش های خوانندگان و بینندگان پایگاه، به گفت و گو با مسئولین بنشیند. دومین میهمان این گفت وگو، آقای دکتر امین حیدری رئیس بیمارستان امیدوار اوز است که درخواست ما را برای این گفت وگو با روی گشاده پذیرفت و یکشنبه هفته آینده (۲۷دی ماه) برای این گفت وگو هماهنگ شد.

از کلیه بینندگان پایگاه اوز امروز تقاضا داریم درصورت تمایل طرح پرسش های خود با رئیس بیمارستان امیدواراوز، در قسمت نظرات در پایین همین مطلب حداکثر تا پایان روز جمعه ۲۵ دی ماه، پرسش های خودرا قید نموده تا ما با دست پر بتوانیم پرسش های شما را با رئیس بیمارستان امیدوار اوز مطرح کرده و پاسخ وی به پرسش ها را در بخش گفت وگو ی وب سایت منعکس  کنیم.

 

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 205 تاريخ : يکشنبه 20 دی 1394 ساعت: 19:19

دو حادثه رانندگی در فداغ خسارت جانی نداشت

زمان انتشار: 19 دي 1394 ساعت 12:56:44

یک دستگاه خودرو ۴۰۵ در محور فداغ – خلیلی به دلیل سرعت غیرمجاز در نزدیکی سنگ شکن فداغ از مسیر اصلی منحرف و واژگون شد. 

دنبال وقوع این حادثه؛ خودور ۴۰۵ به رانندگی یکی از شهروندان روستاهای شهرستان لامرد، خسارت جدی دید. خوشبختانه راننده ۴۰۵ بدون هیچ مصدومیتی از این سانحه نجات یافت. قابل ذکر است که این خودرو فاقد پلاک بوده است.

دو شهروند گراشی از واژگونی یک دستگاه خودرو پژو پارس جان سالم به در بردند. دو شهروند گراشی به نام های اسد نژاد و مظفر پور که برای انجام مسابقه فوتسال به طرف بیرم حرکت می کردند، در ابتدای خروجی فداغ به بیرم، خودروی آن ها واژگون و خسارات زیادی نیز به پارس وارد شد. این دو سر نشین پارس مهمترین علت بروز حادثه را لغزش لاستیک های خودروشان به دلیل ریزش مقادیر زیادی آسفالت سرد از ماشین های حمل آسفالت در سطح این مسیر می دانند.

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 150 تاريخ : يکشنبه 20 دی 1394 ساعت: 19:19

 

زمین‌خواران در یک‌قدمی چاه قدیمی گراش

هفت برکه (گریشنا): چاه بوکه، یکی از آثار تاریخی گراش، در چنگال زمین‌خواران قرار گرفت و آسیب دید.
به گزارش اداره‌ی میراث فرهنگی، پیرو اطلاع‌رسانی یکی از شهروندان به اداره میراث فرهنگی گراش در مورد تصرف و تخریب چاه بوکه، از آثار تاریخی شهرستان گراش، بازدیدی از این اثر و دیگر بناهای تاریخی اطراف آن محدوده صورت پذیرفت. چاه بوکه در انتهای خیابان بیدله واقع است و مسئولین در تلاش برای به ثبت ملی رساندن آن هستند. قدمت این چاه به دوره‌ی گبری‌ها و دوره‌ی پیش از اسلام می‌رسد.

در گزارش بازدید مهندس اسدی، رییس اداره میراث فرهنگی و آقای هاشمی، از دوست‌داران میراث فرهنگی گراش، از چاه بوکه آمده است: «در بازدیدی که از این اثر تاریخی داشتیم، شاهد تخریب عمدی این اثر و همچنین ریختن نخاله ساختمانی در اطراف این بنای تاریخی در جهت تصرف حریم درجه یک این اثر تاریخی شدیم.
همچنین عبور و مرور ماشین‌های سنگین از کنار این بنای تاریخی باعث ایجاد ترک در دیواره آن شده است که در دراز مدت باعث تخریب آن می‌شود.»

مهندس اسدی در مورد چاه بوکه می‌گوید: «این چاه از قدیمی‌ترین چاه‌های موجود در شهرستان گراش محسوب می‌شود و عملکرد آن بدین صورت بوده که از یک طرف بندی که به قرقره بالای چاه وصل بوده به گاوی متصل می‌شده است و با حرکت گاو، سطل حاوی آب از چاه بالا آمده و از طرف دیگر آب را خالی و استفاده می‌کردند. در اطراف این چاه تاریخی نیز برکه‌ها و چاه‌های تاریخی وجود دارد که نیازمند توجه و ثبت است.»

او در ادامه افزود: «هر گونه دخل و تصرف و تخریب آثار تاریخی شامل جرایمی می‌شود. تخریب آثار تاریخی و ملی از ا تا ١٠ سال حبس دارد. حفاری به قصد به دست آوردن آثار تاریخی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و اشخاصی که به مرمت و تعمیر آثار تاریخی و ملی مبادرت کنند، به جبران خسارت وارده محکوم می‌شوند. پیگیری‌های قضایی راجع به این اثر و دیگر آثار در خطر تخریب، با یگان حفاظت، بخشداری و دادگاه شهرستان گراش صورت گرفته است تا دیگر شاهد تخریب و تصرف آثار تاریخی نباشیم و فرهنگ حفاظت و مرمت از تاریخ و اصالت خود را داشته باشیم و به دیگر همشهریان خود انتقال دهیم.»
همشهریان می‌توانند هر گونه پیشنهاد و انتقاد و همچنین اطلاع‌رسانی در جهت حفاظت از آثار تاریخی و ملی شهرستان گراش را با شماره تلفن ۵٢۴۴٢٩٠۴ در اختیار اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان گراش قرار دهند.

- - , .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 208 تاريخ : يکشنبه 20 دی 1394 ساعت: 19:19